Praktyki interpretacyjne
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Praktyki interpretacyjne |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-S1-PI |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia prowadzone w formie laboratorium. W ramach modułu studenci zapoznają się z różnymi definicjami interpretacji, nadinterpretacji, hermeneutyki i etyki lektury, co pozwala na określenie własnego stanowiska jako czytelnika, a zarazem staje się punktem wyjścia dyskusji z nauczycielem akademickim oraz innymi uczestnikami zajęć. Celem zajęć jest poszerzenie horyzontu świadomości literackiej przez zachęcenie do samodzielnego poszukiwania i rozbudowywania wiedzy humanistycznej oraz znajomości kontekstów. Podczas zajęć studenci poznają wzorcowe interpretacje, które stają się punktem odniesienia dla pracy indywidualnej. Wspólnej lekturze poddawane są teksty uznawane za artystyczne i użytkowe, a także gatunki pograniczne oraz teksty posługujące się techniką mieszaną, obecne w mediach cyfrowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie podstawową terminologię przydatną dla literaturoznawstwa polonistycznego ze szczególnym uwzględnieniem praktyk interpretacyjnych, ich różnych definicji [01] |
K_W02 [3/5] |
zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu analizy i interpretacji tekstu literackiego, uwikłanie interpretacji w konteksty polityczne, ekonomiczne czy ideologiczne [02] |
K_W04 [2/5] |
zna i rozumie wpływ przemian cywilizacyjnych na kontekst i znaczenie interpretacji we współczesnych obiegach komunikacyjnych [03] |
K_W07 [4/5] |
potrafi twórczo interpretować zjawiska literackie przez pryzmat społeczno-kulturowego zróżnicowania obiegów komunikacyjnych (teksty artystyczne i użytkowe, a także gatunki pograniczne oraz teksty posługujące się techniką mieszaną, obecne w mediach cyfrowych) [04] |
K_U05 [3/5] |
potrafi poszerzać horyzont świadomości literackiej przez samodzielne poszukiwania i rozbudowywanie wiedzy humanistycznej oraz znajomości kontekstów ze szczególnym uwzględnieniem wielości interpretacji [05] |
K_U09 [3/5] |
potrafi przygotować samodzielną interpretację z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii właściwej dla literaturoznawstwa [06] |
K_U01 [3/5] |
jest gotów do uznania etycznej wagi interpretacji dokonywanej poprzez twórcze korzystanie z dziedzictwa kultury, literatury i języka [07] |
K_K06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [L] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |