Podstawy tekstologii i edytorstwa naukowego Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy tekstologii i edytorstwa naukowego
Kod modułu: W1-FP-E-S1-PTEN
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu osoby uczestniczące w zajęciach poznają pojęcie i podstawowe problemy tekstologii. Omówione zostaną zagadnienia z zakresu krytyki tekstu: przyczyny skażenia przekazów, wybór podstawy wydania, ustalanie autorstwa, budowa i zakres aparatu krytycznego. Przedmiotem analizy będą metody wydawania (stemmatyczna i genetyczna) oraz wybrane przykłady rozwiązań edytorskich z różnych obszarów literatury i piśmiennictwa (XVI-XXI w.). Osoby uczestniczące zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie kolacjonowania, transkrypcji tekstów oraz nauczą się kategoryzować i charakteryzować edycje naukowe.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna specyfikę przedmiotową i podstawy metodologiczne tekstologii i edytorstwa naukowego [01]
K_W01 [4/5]
zna specyfikę przedmiotową i podstawy metodologiczne tekstologii i edytorstwa naukowego [02]
K_W04 [4/5]
zna główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia polskiego edytorstwa naukowego [03]
K_W05 [4/5]
potrafi dokonywać pogłębionej oceny, krytycznej analizy wybranych edycji [04]
K_U04 [3/5]
potrafi adekwatnie dobierać i stosować metody i narzędzia właściwe dla warsztatu polonisty i edytora [05]
K_U06 [4/5]
kieruje się zasadami etyki w pracy edytora [06]
K_K07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie 04 05 06
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin 01 02 03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)