Praktyki terenowe - dyplomowe (realizacja autorskiego projektu - grupa docelowa do wyboru) Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Praktyki terenowe - dyplomowe (realizacja autorskiego projektu - grupa docelowa do wyboru)
Kod modułu: S1_AR_PRTD
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Treści modułu dotyczą przygotowania studenta do konceptualizacji i samodzielnej realizacji projektów terapeutycznych prowadzonych w wybranych placówkach oświatowych, opieki i wychowania, resocjalizacji, w ośrodkach leczenia uzależnień czy poradniach zdrowia psychicznego. Przygotowanie projektu związane jest z eksperymentowaniem z różnorodnością interdyscyplinarnych, dostępnych i znanych studentowi form ekspresji, w oparciu o świadome i celowe ich wykorzystanie i odwoływanie się do wiedzy uzyskanej w obszarach kluczowych dla kierunku. Projekt jest praktycznym, twórczym działaniem, które będzie opisane w pracy dyplomowej. Moduł ogniskuje działania prowadzące do samodzielnego gromadzenia i wykorzystywania informacji, aby student formułował wnioski wedle własnej opinii i konstruował argumenty poparte wiedzą i doświadczeniem. Jednocześnie powinien również działać intuicyjnie, dokonywać sprawnej ewaluacji projektu arteterapeutycznego i ewentualnie modyfikować działania w zależności od warunków jego realizacji. Moduł pozwala także na analizę kompetencji koniecznych do realizowania własnych koncepcji i wizji artystycznych w oparciu o różnorodne techniki i media zgodnie z potrzebami osoby będącej w procesie zmiany (pacjenta).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada ugruntowaną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w toku rozwoju grupy, zna specyfikę funkcjonowania uczestników oraz działań wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych. [S1_AR_PRTD_01]
ART_W14 [1/5]
Student posiada umiejętności metodyczne, w sposób konstruktywny i zaangażowany wykorzystuje wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych i praktycznych arteterapii. [S1_AR_PRTD_02]
ART_U07 [1/5]
Student refleksyjnie i sprawnie dokonuje analizy i oceny przeprowadzonych zajęć arteterapeutycznych, wskazuje na obszary wymagające modyfikacji, doskonalenia lub implementowania doświadczeń. [S1_AR_PRTD_03]
ART_U19 [4/5]
Student jest przygotowany do aktywnego i refleksyjnego udziału w grupach i ich prowadzenia oraz efektywnej pracy w instytucjach, które podejmują aktywność artystyczną i prowadzą działalność terapeutyczną, a także pełnienia w nich określonych ról i zadań z uwzględnieniem przedsiębiorczości [S1_AR_PRTD_04]
ART_K07 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [S1_AR_PRTD] 60 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praktyka [e05] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie S1_AR_PRTD_01 S1_AR_PRTD_02 S1_AR_PRTD_03 S1_AR_PRTD_04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)