Fakultet 3 (pedagogiczny) Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Fakultet 3 (pedagogiczny)
Kod modułu: S1_AR_F3P
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Oferta fakultetów przygotowywana jest zgodnie z zainteresowaniami sygnalizowanymi przez studentów i corocznie modyfikowana. Student wybiera trzy moduły do zaliczenia, których treści zorientowane są wokół: plastyki, muzyki i pedagogiki (stąd krotność fakultetów). Fakultet pedagogiczny będzie mieć charakter warsztatowy. Student nauczy się rozumienia arteterapii i jej miejsca w oddziaływaniach terapeutyczno-wychowawczych. Celem fakultetu pedagogicznego jest zaprezentowanie szerokiego wachlarza metod pedagogicznych, edukacyjno-terapeutycznych, które można powiązać z działaniem arteterapeutycznym. Studenci dowiedzą się, w jaki sposób aplikować arteterapię bezpośrednio w pracę terapeutyczno-wychowawczą ukierunkowaną przede wszystkim na osoby neuroróżnorodne. Zdobędzie także wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych. Poprzez działania praktyczne zostaną ukazane związki i relacje między sztuką i pedagogiką, obie dyscypliny wykorzystują podobne środki artystyczne (muzyka, taniec, rysunek, ruch). Istotna będzie nauka komunikowania i nawiązywania kontaktu terapeutycznego, który w arteterapii jest czynnikiem leczącym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student sprawnie wiąże wiedzę pedagogiczną na temat różnych środowisk wychowawczych, procesów grupowych, możliwości integrowania zespołów z działaniem arteterapeutycznym. [S1_AR_F3P_01]
ART_W11 [2/5]
Student swobodnie pracuje ciałem i używa głosu jako instrumentu ekspresji i komunikacji w działaniach artystycznych ukierunkowanych na wykorzystanie terapeutycznego potencjału rysunku, muzyki oraz tańca i ruchu. [S1_AR_F3P_02]
ART_U13 [2/5]
Student prezentuje wysokie umiejętności interpersonalne, w prawidłowy sposób komunikuje się werbalnie i pozawerbalnie, postawą otwartości i serdeczności znosi bariery komunikacyjne i zachęca do nawiązania kontaktu, tworząc tym samym atmosferę do jednoczących działań arteterapeutycznych. [S1_AR_F3P_03]
ART_K03 [1/5]
Student jest gotów do empatycznego rozumienia i elastycznego myślenia oraz sprawnego przeformułowania przebiegu zajęć adekwatnie do zaobserwowanych potrzeb uczestników i zaistniałej sytuacji [S1_AR_F3P_04]
ART_K06 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [AR_F3P_WR] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie S1_AR_F3P_01 S1_AR_F3P_02 S1_AR_F3P_03 S1_AR_F3P_04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)