Fakultet 2 (muzyczny) Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Fakultet 2 (muzyczny)
Kod modułu: S1_AR_F2M
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest integracja, pogłębienie wiedzy muzycznej oraz poszerzenie jej o zagadnienia technik kompozytorskich muzyki nowej, współczesnych badań nad muzyką, roli muzyki w filmie oraz wzajemnych wpływów muzyki klasycznej i rozrywkowej. Treści kształcenia - realizowane w modułach wybieralnych 1. Wybrane nurty w muzyce XX i XXI w (minimalizm, sonoryzm, spektralizm, aleatoryzm i in) – techniki kompozytorskie, estetyka, literatura muzyczna. Możliwości wykorzystania przykładów muzycznych w terapii lub przełożenia technik kompozytorskich na działania terapeutyczne. 2. Estetyka muzyki – zagadnienie piękna i znaczenia w muzyce w kontekście muzykoterapii 3. Neuroestetyka – wnioski z badań nad „mózgiem muzycznym” i ich znaczenie dla arte- i muzykoterapii 4. Psychologia muzyki – rozwijanie funkcji poznawczych przez muzykę, zagadnienie emocji muzycznych 5. Rola muzyki w filmie (ilustracyjność, wzmacnianie ekspresji, prowadzenie narracji, symbolika, muzyka jako bohater dzieła filmowego); udźwiękowienie; teledysk; 6. Wybitne postaci sceny muzycznej XX i XXI w. – specyfika twórczości, rys biograficzny 7. Muzyka klasyczna i rozrywkowa – wzajemne wpływy i ich konsekwencje
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student dostrzega potrzebę stałego poszerzania i pogłębiania wiedzy oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin wokół poszczególnych zagadnień [AR_F2M_01]
ART_K01 [3/5]
Student dba o rozwój swoich kompetencji, w tym twórczego projektowania interwencji terapeutycznych w działaniach grupowych, podejmując współpracę z innymi [AR_F2M_02]
ART_K04 [3/5]
Student potrafi wyodrębnić słuchowo poszczególne elementy muzyki w utworach oraz scharakteryzować je poprawnie używając pojęć z zakresu teorii muzyki [AR_F2M_03]
ART_U07 [3/5]
Student potrafi wyjaśnić istotę zastosowanej techniki kompozytorskiej oraz zaproponować działanie terapeutyczne wzorowane na danej technice, bądź wykorzystujące charakterystyczne cechy utworów skomponowanych daną techniką [AR_F2M_04]
ART_U08 [3/5]
Student potrafi zaproponować działania terapeutyczne rozwijające sferę poznawczą i emocjonalną w oparciu o wnioski z badań na gruncie psychologii muzyki [AR_F2M_05]
ART_U09 [3/5]
Student potrafi wymienić poznane nurty muzyki nowej, scharakteryzować wykorzystywane w nich środki i techniki kompozytorskie [AR_F2M_06]
ART_W01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [ART_F2M_ĆW] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie AR_F2M_01 AR_F2M_02 AR_F2M_03 AR_F2M_04 AR_F2M_05 AR_F2M_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)