Superwizja 1 Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Superwizja 1
Kod modułu: S1_AR_SW_1
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest rozwijanie umiejętności i kompetencji terapeutycznych w oparciu o doświadczenia z pracy własnej studenta. W ramach modułu analizowane są problemy, wyzwania i refleksje pojawiające się w toku przygotowania, realizacji i podsumowania (ewaluacji) autorskich działań terapeutycznych. Moduł służy analizie planowanych i częściowo zrealizowanych działań, w których uczestnik modułu pełni rolę terapeuty. W ramach modułu uczestnikowi proponowana jest wspólna analiza, przyglądanie się, poszukiwanie potencjalnych rozwiązań i możliwych sposobów oddziaływania w odpowiedzi na procesy i dynamikę pojawiające się we własnej pracy terapeutycznej, oraz obserwowanie i rozwijanie siebie w roli terapeuty.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi dokonać diagnozy terapeutycznej i uwzględniając ją dopasować techniki, interwencję, sposób wsparcia w pracy z klientem indywidualnym i grupą. [AR_SW_1_01]
ART_W10 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat sposobów komunikacji w relacji terapeutycznej, zna techniki terapeutyczne oraz rozumie konsekwencje ich stosowania dla budowania przymierza terapeutycznego. [AR_SW_1_02]
ART_W13 [1/5]
Student posiada umiejętności pozwalające na realizację zadań terapeutycznych, w tym umiejętności komunikacji terapeutycznej (m.in. parafraza, klaryfikacja, odzwierciedlenie) w pracy indywidualnej i grupowej, pracy z oporem, diagnozy funkcjonalnej, budowania relacji terapeutycznej i stawiania celów terapii. [AR_SW_1_03]
ART_U01 [1/5]
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk pojawiających się podczas jego pracy terapeutycznej, w tym określić jakość relacji terapeutycznej, poziom oporu, nazwać zachodzące procesy grupowe i etapy pracy terapeutycznej. Potrafi analizować je w powiązaniu z wiedzą z obszaru pedagogiki, psychologii, psychoterapii i arteterapii. [AR_SW_1_04]
ART_U02 [1/5]
Student umie zrealizować działania praktyczne istotne na kolejnych etapach terapii, takich jak: rozpoznanie, budowanie relacji terapeutycznej, proces terapeutyczny, ewaluacja. Potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną, dobierać odpowiednie techniki i interwencje do potrzeb sygnalizowanych przez uczestników terapii . [AR_SW_1_05]
ART_U04 [4/5]
Student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii, psychoterapii, pedagogiki i arteterapii w celu tworzenia, analizowania i interpretowania własnych działań terapeutycznych. Analizując własną pracę terapeutyczną potrafi umiejscowić ją w kontekście teorii, dzięki czemu potrafi generować rozwiązania pojawiających się problemów oraz przewidywać skutki własnych działań terapeutycznych. [AR_SW_1_06]
ART_U06 [4/5]
Potrafi zanalizować własne zachowanie w ramach pracy terapeutycznej pod kątem profesjonalizmu i przestrzegania zasad etyki zawodowej w kontekście pracy terapeutycznej jako obszaru zaufania publicznego, w tym zachowania tajemnicy zawodowej i wrażliwości etycznej związanej z podejmowaną przez terapeutów wiedzą o intymnych obszarach życia pacjentów [ART_K05] [AR_SW_1_07]
ART_K05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AR_SW_1_Ć] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie AR_SW_1_01 AR_SW_1_02 AR_SW_1_03 AR_SW_1_04 AR_SW_1_05 AR_SW_1_06 AR_SW_1_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)