Psychoterapia
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: | Psychoterapia |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_PT |
Kod programu: | W3-S1AR19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest dostarczenie wiedzy na temat założeń oraz metod i technik wiodących nurtów psychoterapii oraz kształcenie umiejętności i kompetencji stanowiących podstawy warsztatu terapeuty. W ramach modułu omawiana jest istota procesu psychoterapeutycznego, w tym czynniki leczące w psychoterapii, budowanie relacji terapeutycznej, etapy psychoterapii, praca z oporem. Uczestnicy modułu uczą się adekwatnego dobierania form pracy psychoterapeutycznej do trudności zgłaszanych przez pacjentów, trenują umiejętności rozmowy terapeutycznej i stosowania adekwatnych technik interwencji, a także rozwijają myślenie diagnostyczno-funkcjonalne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student dysponuje wiedzą na temat znaczenia i powiązania psychoterapii z terapiami artystycznymi, zna powiązania i zależności pomiędzy wiedzą teoretyczną, sposobami działań wykorzystywanych w arteterapii i praktyką psychoterapeutyczną. [AR_PT_01] |
ART_W01 [1/5] |
Student posiada kluczową wiedzę w zakresie psychoterapii, w tym posiada rozeznanie w najważniejszych nurtach i rodzajach psychoterapii i rozumieniu funkcjonowania człowieka. Zna podstawowe pojęcia z obszaru psychoterapii, takie jak relacja, kontrakt, opór, przeniesienie i przeciwprzeniesienie, funkcja objawu. Rozumie strukturę procesu psychoterapii i zna etapy pracy terapeutycznej . [AR_PT_02] |
ART_W09 [1/5] |
Student posiada umiejętności psychoterapeutyczne pozwalające na realizację zadań terapeutycznych, w tym umiejętności komunikacji terapeutycznej (m.in. parafraza, klaryfikacja, odzwierciedlenie) w pracy indywidualnej i grupowej, pracy z oporem, diagnozy funkcjonalnej, budowania relacji terapeutycznej i stawiania celów terapii . [AR_PT_03] |
ART_U01 [1/5] |
Student umie zrealizować działania praktyczne istotne na kolejnych etapach terapii, takich jak: rozpoznanie, budowanie relacji terapeutycznej, proces terapeutyczny, ewaluacja. [AR_PT_04] |
ART_U04 [4/5] |
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi związanymi z głównymi nurtami psychoterapii w celu analizowania motywów i wzorów zachowania się pacjentów. Potrafi wykorzystać podstawowe pojęcia diagnozy psychoterapeutycznej pod kątem analizy funkcji objawu, zasobów, potrzeb, specyfiki funkcjonowania pacjentów. Potrafi zaproponować strategię oddziaływań praktycznych w zakresie psychoterapii. [AR_PT_05] |
ART_U05 [1/5] |
Student potrafi rozpoznać znaczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji z obszaru psychoterapii dla pracy arteterapeutycznej. Dokonując analizy własnej wiedzy, umiejętności i ograniczeń oraz preferencji nurtu pracy terapeutycznej potrafi wyznaczyć dla siebie kierunek dalszego rozwoju i kształcenia własnych umiejętności terapeutycznych. [AR_PT_06] |
ART_K01 [1/5] |
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w kontekście pracy terapeutycznej jako obszaru zaufania publicznego, w tym zachowania tajemnicy zawodowej i wrażliwości etycznej związanej z podejmowaną przez terapeutów wiedzą o intymnych obszarach życia pacjentów [ART_K05] [AR_PT_07] |
ART_K05 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [AR_PT_Ć] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
AR_PT_03 |
wykład [AR_PT_W] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
AR_PT_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |