Psychoterapia Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Psychoterapia
Kod modułu: S1_AR_PT
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest dostarczenie wiedzy na temat założeń oraz metod i technik wiodących nurtów psychoterapii oraz kształcenie umiejętności i kompetencji stanowiących podstawy warsztatu terapeuty. W ramach modułu omawiana jest istota procesu psychoterapeutycznego, w tym czynniki leczące w psychoterapii, budowanie relacji terapeutycznej, etapy psychoterapii, praca z oporem. Uczestnicy modułu uczą się adekwatnego dobierania form pracy psychoterapeutycznej do trudności zgłaszanych przez pacjentów, trenują umiejętności rozmowy terapeutycznej i stosowania adekwatnych technik interwencji, a także rozwijają myślenie diagnostyczno-funkcjonalne.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student dysponuje wiedzą na temat znaczenia i powiązania psychoterapii z terapiami artystycznymi, zna powiązania i zależności pomiędzy wiedzą teoretyczną, sposobami działań wykorzystywanych w arteterapii i praktyką psychoterapeutyczną. [AR_PT_01]
ART_W01 [1/5]
Student posiada kluczową wiedzę w zakresie psychoterapii, w tym posiada rozeznanie w najważniejszych nurtach i rodzajach psychoterapii i rozumieniu funkcjonowania człowieka. Zna podstawowe pojęcia z obszaru psychoterapii, takie jak relacja, kontrakt, opór, przeniesienie i przeciwprzeniesienie, funkcja objawu. Rozumie strukturę procesu psychoterapii i zna etapy pracy terapeutycznej . [AR_PT_02]
ART_W09 [1/5]
Student posiada umiejętności psychoterapeutyczne pozwalające na realizację zadań terapeutycznych, w tym umiejętności komunikacji terapeutycznej (m.in. parafraza, klaryfikacja, odzwierciedlenie) w pracy indywidualnej i grupowej, pracy z oporem, diagnozy funkcjonalnej, budowania relacji terapeutycznej i stawiania celów terapii . [AR_PT_03]
ART_U01 [1/5]
Student umie zrealizować działania praktyczne istotne na kolejnych etapach terapii, takich jak: rozpoznanie, budowanie relacji terapeutycznej, proces terapeutyczny, ewaluacja. [AR_PT_04]
ART_U04 [4/5]
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi związanymi z głównymi nurtami psychoterapii w celu analizowania motywów i wzorów zachowania się pacjentów. Potrafi wykorzystać podstawowe pojęcia diagnozy psychoterapeutycznej pod kątem analizy funkcji objawu, zasobów, potrzeb, specyfiki funkcjonowania pacjentów. Potrafi zaproponować strategię oddziaływań praktycznych w zakresie psychoterapii. [AR_PT_05]
ART_U05 [1/5]
Student potrafi rozpoznać znaczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji z obszaru psychoterapii dla pracy arteterapeutycznej. Dokonując analizy własnej wiedzy, umiejętności i ograniczeń oraz preferencji nurtu pracy terapeutycznej potrafi wyznaczyć dla siebie kierunek dalszego rozwoju i kształcenia własnych umiejętności terapeutycznych. [AR_PT_06]
ART_K01 [1/5]
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w kontekście pracy terapeutycznej jako obszaru zaufania publicznego, w tym zachowania tajemnicy zawodowej i wrażliwości etycznej związanej z podejmowaną przez terapeutów wiedzą o intymnych obszarach życia pacjentów [ART_K05] [AR_PT_07]
ART_K05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AR_PT_Ć] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie AR_PT_03 AR_PT_04 AR_PT_05 AR_PT_06 AR_PT_07
wykład [AR_PT_W] 30 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin AR_PT_01 AR_PT_02 AR_PT_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)