Psychologia kliniczna Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Psychologia kliniczna
Kod modułu: S1_AR_PK
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł wprowadza podstawowe pojęcia i dylematy teoretyczne z obszaru psychologii klinicznej, w tym tematykę normy i zaburzenia, zdrowia i choroby, funkcjonalności i dysfunkcji. Uczestnik modułu nabywa wiedzę na temat zaburzeń i chorób psychicznych rozpoznawanych w funkcjonujących klasyfikacjach medycznych oraz psychoterapeutycznych w kontekście czynników ochronnych (zasobów) oraz ryzyka. Trenuje umiejętności i kompetencje związane z analizowaniem i rozpoznawaniem trudności psychicznych, a także planowaniem potencjalnych możliwości profilaktyki oraz oddziaływań terapeutycznych
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student dysponuje wiedzą na temat psychologii klinicznej - aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania zjawisk zachodzących podczas praktyki terapeutycznej [AR_PK_01]
ART_W01 [1/5]
Student posiada kluczową wiedzę w zakresie psychologii klinicznej, zna i rozumie fundamentalne dylematy związane z posługiwaniem się pojęciami normy i patologii, funkcjonalności i dysfunkcjonalności, zdrowia i zaburzenia, zna najbardziej popularne klasyfikacje chorób jak ICD, DSM [AR_PK_02]
ART_W09 [1/5]
Student posiada umiejętności pozwalające na realizację zadań terapeutycznych, w tym potrafi rozpoznać i nazwać zaobserwowane u pacjenta trudności psychiczne oraz dobrać odpowiednie sposoby profilaktyki i interwencji [AR_PK_03]
ART_U01 [1/5]
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi psychologii klinicznej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkiego zachowania się, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów oddziaływań terapeutycznych [AR_PK_04]
ART_U05 [1/5]
Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, w szczególności w kontekście procesu diagnozowania pacjentów, w tym znaczenia unikania etykietowania i stygmatyzowania pacjentów, zagrożeń autodiagnozowania, czy stosowania niepopartych badaniami metod diagnostycznych, a także ryzyka i konsekwencji błędnych diagnoz, braku lub nieodpowiedniego rozeznania potrzeb i możliwości grupy docelowej [AR_PK_05]
ART_K05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AR_PK_Ć] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie AR_PK_03 AR_PK_04 AR_PK_05
wykład [AR_PK_WY] 30 Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin AR_PK_01 AR_PK_02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)