Diagnoza psychopedagogiczna
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: | Diagnoza psychopedagogiczna |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_DP |
Kod programu: | W3-S1AR19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procedurami diagnozowania psychopedagogicznego i sposobami (w tym konkretnymi narzędziami) służącymi rozpoznaniu sytuacji psychologicznej i społecznej osoby, wobec której kierowane ma być wsparcie terapeutyczne i arteterapeutyczne. Kluczowe treści podejmowane ze studentami będą się koncentrowały na analizie sfery intrapsychicznego funkcjonowania osoby z uwzględnieniem jej potrzeb, przeżywanych emocji oraz trudności, by odpowiednio adekwatnie projektować pomoc terapeutyczną. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student potrafi komunikować się z innymi osobami w sposób otwarty i bezkonfliktowy, w celu budowania jasnego obrazu funkcjonowania intrapsychicznego osób badanych. Podnosi własne kompetencje zawodowe - między innymi poprzez pracę superwizyjną - by trafniej projektować działania pomocowe dla innych osób. [AR_DP_01] |
ART_K03 [1/5] |
Student zna procedury diagnozowania psychopedagogicznego. Potrafi odpowiednio dobrać metody i techniki diagnozy do trudności przeżywanych przez osobę badaną, a następnie dokonać syntezy w celu holistycznego opisu funkcjonowania osoby, by trafnie wskazać projektowane dla niej metody wsparcia terapeutycznego [AR_DP_02] |
ART_W10 [5/5] |
Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie potrzeb, specyfiki
funkcjonowania oraz sytuacji osób wymagających wsparcia i interwencji terapeutycznej. Odpowiednio wybiera metody i techniki diagnostyczne do potrzeb i sytuacji osoby badanej. Dokonuje holistycznego opisu funkcjonowania osoby [AR_DP_03] |
ART_U03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [AR_DP_ĆW] | 15 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Obserwacja [e06] Praktyka badawcza [e08] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
AR_DP_01 |
wykład [AR_DP_WY] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
AR_DP_02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |