Diagnoza psychopedagogiczna Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna
Kod modułu: S1_AR_DP
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procedurami diagnozowania psychopedagogicznego i sposobami (w tym konkretnymi narzędziami) służącymi rozpoznaniu sytuacji psychologicznej i społecznej osoby, wobec której kierowane ma być wsparcie terapeutyczne i arteterapeutyczne. Kluczowe treści podejmowane ze studentami będą się koncentrowały na analizie sfery intrapsychicznego funkcjonowania osoby z uwzględnieniem jej potrzeb, przeżywanych emocji oraz trudności, by odpowiednio adekwatnie projektować pomoc terapeutyczną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi komunikować się z innymi osobami w sposób otwarty i bezkonfliktowy, w celu budowania jasnego obrazu funkcjonowania intrapsychicznego osób badanych. Podnosi własne kompetencje zawodowe - między innymi poprzez pracę superwizyjną - by trafniej projektować działania pomocowe dla innych osób. [AR_DP_01]
ART_K03 [1/5]
Student zna procedury diagnozowania psychopedagogicznego. Potrafi odpowiednio dobrać metody i techniki diagnozy do trudności przeżywanych przez osobę badaną, a następnie dokonać syntezy w celu holistycznego opisu funkcjonowania osoby, by trafnie wskazać projektowane dla niej metody wsparcia terapeutycznego [AR_DP_02]
ART_W10 [5/5]
Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie potrzeb, specyfiki funkcjonowania oraz sytuacji osób wymagających wsparcia i interwencji terapeutycznej. Odpowiednio wybiera metody i techniki diagnostyczne do potrzeb i sytuacji osoby badanej. Dokonuje holistycznego opisu funkcjonowania osoby [AR_DP_03]
ART_U03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AR_DP_ĆW] 15 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie AR_DP_01 AR_DP_03
wykład [AR_DP_WY] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin AR_DP_02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)