Pedagogika specjalna Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika specjalna
Kod modułu: S1_AR_PS
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Pedagogika specjalna to moduł zawierający szczegółową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób z niepełnosprawnościami. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi zagadnieniami z zakresu pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z niepełnosprawnościami. Istotnym elementem jest również nabycie prawidłowych postaw wobec tej grupy osób oraz wdrożenie do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz tych osób w środowiskach terapuetycznych. Moduł realizowany jest zgodnie z zasadami UDL.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej: pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres, historyczny kontekst opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością; współczesne tendencje w pedagogice specjalnej; wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami; skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie; systemy kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i innych państwach; zasady wyrównywania szans edukacyjnych; system kształcenia pedagogów specjalnych [AR_PS_01]
ART_W01 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zakresy pedagogiki specjalnej: surdopedagogikę, tyflopedagogikę, edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogikę resocjalizacyjną, pedagogikę korekcyjną (terapię pedagogiczną), pedagogikę leczniczo-terapeutyczną [AR_PS_02]
ART_W09 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy systemów wsparcia osób z niepełnosprawnościami wykorzystując wybrane aktualne ujęcia koncepcyjne [AR_PS_03]
ART_U02 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i systemy wsparcia osób z niepełnosprawnościami, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu [AR_PS_04]
ART_U03 [4/5]
W zakresie kompetencji student jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z osobami z niepełnosprawnościami [AR_PS_05]
ART_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AR_PS_ĆW] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
zaliczenie AR_PS_02 AR_PS_03 AR_PS_05
wykład [AR_PS_WY] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin AR_PS_01 AR_PS_02 AR_PS_04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)