Psychopedagogika twórczości i ekspresji Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Psychopedagogika twórczości i ekspresji
Kod modułu: S1_AR_PTE
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Program modułu obejmie ustalenia terminologiczne oraz rozważania pojęciowe, dotyczące twórczości, kreatywności, potencjału twórczego, postawy twórczej i ekspresji. Studenci zapoznają się uwarunkowaniami rozwoju twórczego w ciągu ontogenezy, specyfikacją cech dywergencyjności, a także z założeniami planowania i przeprowadzania warsztatów i treningu twórczości z uwzględnieniem jego zasad i technik realizacji. W ramach modułu studenci poznają również możliwe sposoby badania czy oceny potencjalności twórczej człowieka.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student potrafi dokonać oceny kompetencji i predyspozycji twórczych np. w nawiązaniu do koncepcji postawy twórczej, wskaźników myślenia dywergencyjnego oraz rozumie potrzebę ich umacniania, wyzwalania i stymulowania zarówno w kontekście troski o rozwój własny, jak i w relacji arteterapeutycznej. [AR_PTE_01]
ART_K01 [2/5]
Student potrafi wykorzystać odpowiednie teorie procesu twórczego czy paradygmaty z zakresu psychopedagogiki twórczości oraz obserwacje własne na rzecz analizy i interpretacji zasobów kreacyjnych człowieka i planowania działań praktycznych wspierających dywergencyjność podopiecznych. [AR_PTE_02]
ART_U02 [2/5]
Student zna teorie procesu twórczego oraz sposoby (techniki) wspierania twórczej ekspresji i działań transgresyjnych i wie jak zaplanować warsztat stymulujący kreatywność czy twórczą orientację życiową. Ma świadomość czynników stanowiących potencjalne inhibitory i stymulatory różnych przejawów ekspresji i zna zasady stanowiące fundament optymalnej współpracy z podopiecznym . [AR_PTE_03]
ART_W04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AR_PTE_Ć] 15 Prezentacja [c07] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie AR_PTE_01 AR_PTE_02
wykład [AR_PTE_WY] 15 Wykład konwersatoryjny [b02]  zaliczenie AR_PTE_03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)