Psychopedagogika twórczości i ekspresji
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: | Psychopedagogika twórczości i ekspresji |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_PTE |
Kod programu: | W3-S1AR19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Program modułu obejmie ustalenia terminologiczne oraz rozważania pojęciowe, dotyczące twórczości, kreatywności, potencjału twórczego, postawy twórczej i ekspresji. Studenci zapoznają się uwarunkowaniami rozwoju twórczego w ciągu ontogenezy, specyfikacją cech dywergencyjności, a także z założeniami planowania i przeprowadzania warsztatów i treningu twórczości z uwzględnieniem jego zasad i technik realizacji. W ramach modułu studenci poznają również możliwe sposoby badania czy oceny potencjalności twórczej człowieka. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student potrafi dokonać oceny kompetencji i predyspozycji twórczych np. w nawiązaniu do koncepcji postawy twórczej, wskaźników myślenia dywergencyjnego oraz rozumie potrzebę ich umacniania, wyzwalania i stymulowania zarówno w kontekście troski o rozwój własny, jak i w relacji arteterapeutycznej. [AR_PTE_01] |
ART_K01 [2/5] |
Student potrafi wykorzystać odpowiednie teorie procesu twórczego czy paradygmaty z zakresu psychopedagogiki twórczości oraz obserwacje własne na rzecz analizy i interpretacji zasobów kreacyjnych człowieka i planowania działań praktycznych wspierających dywergencyjność podopiecznych. [AR_PTE_02] |
ART_U02 [2/5] |
Student zna teorie procesu twórczego oraz sposoby (techniki) wspierania twórczej ekspresji i działań transgresyjnych i wie jak zaplanować warsztat stymulujący kreatywność czy twórczą orientację życiową. Ma świadomość czynników stanowiących potencjalne inhibitory i stymulatory różnych przejawów ekspresji i zna zasady stanowiące fundament optymalnej współpracy z podopiecznym . [AR_PTE_03] |
ART_W04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [AR_PTE_Ć] | 15 |
Prezentacja [c07] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
AR_PTE_01 |
wykład [AR_PTE_WY] | 15 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
AR_PTE_03 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |