Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju
Kod modułu: S1_AR_TIDWR
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Treści modułu skoncentrowane są na teatroterapii oraz działaniach dramowych stosowanych w obszarach wsparcia rozwoju jak również w działaniach wspierających, reedukacyjnych oraz resocjalizacyjnych. Dokonane zostanie rozróżnienie istoty technik teatralnych i dramowych. Podjęte zostaną rozważania na temat idei teatru J. Grotowskiego, działalności A. Boala, technik dramowych, relacji intersubiektywności w teatrze oraz w dramie, języka teatru (pojęcia - ostensja, metonimia, metafora, metakomunikacja); form teatru osób z niepełnosprawnościami. Fundamentalne znaczenie będzie miała aktywność praktyczna studentów oparta na tworzeniu dramy i scen parateatralnych, których wykorzystanie w pracy z grupami może przynieść szereg korzyści związanych z poprawą funkcjonowania społeczno-emocjonalnego i komunikowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student wykazuje wiedzę na temat oddziaływań arteterapeutycznych ze szczególnym uwzględnieniem teatroterapii i dramaterapii [S1_AR_TIDWR_01]
ART_W06 [1/5]
Student zna podstawy działalności teatroterapeutycznej i jej kluczowe modele: aktywne i receptywne. [S1_AR_TIDWR_02]
ART_W07 [1/5]
Student potrafi stosować działania arteterapeutyczne, których kluczowymi narzędziami są teatr i drama, ekspresja ruchu. [S1_AR_TIDWR_03]
ART_U08 [1/5]
Student posiada zdolność empatycznego rozumienia i elastycznego myślenia oraz sprawnego przeformułowania przebiegu zajęć adekwatnie do zaobserwowanych potrzeb uczestników i zaistniałej sytuacji. [S1_AR_TIDWR_04]
ART_K06 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [S1_AR_TIDWR] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Spektakl [c04] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie S1_AR_TIDWR_01 S1_AR_TIDWR_02 S1_AR_TIDWR_03 S1_AR_TIDWR_04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)