Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: | Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_TIDWR |
Kod programu: | W3-S1AR19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Treści modułu skoncentrowane są na teatroterapii oraz działaniach dramowych stosowanych w obszarach wsparcia rozwoju jak również w działaniach wspierających, reedukacyjnych oraz resocjalizacyjnych. Dokonane zostanie rozróżnienie istoty technik teatralnych i dramowych. Podjęte zostaną rozważania na temat idei teatru
J. Grotowskiego, działalności A. Boala, technik dramowych, relacji intersubiektywności w teatrze oraz w dramie, języka teatru (pojęcia - ostensja, metonimia, metafora, metakomunikacja); form teatru osób z niepełnosprawnościami. Fundamentalne znaczenie będzie miała aktywność praktyczna studentów oparta na tworzeniu dramy i scen parateatralnych, których wykorzystanie w pracy z grupami może przynieść szereg korzyści związanych z poprawą funkcjonowania społeczno-emocjonalnego i komunikowania.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student wykazuje wiedzę na temat oddziaływań arteterapeutycznych ze szczególnym uwzględnieniem teatroterapii i dramaterapii [S1_AR_TIDWR_01] |
ART_W06 [1/5] |
Student zna podstawy działalności teatroterapeutycznej i jej kluczowe modele: aktywne i receptywne.
[S1_AR_TIDWR_02] |
ART_W07 [1/5] |
Student potrafi stosować działania arteterapeutyczne, których kluczowymi narzędziami są teatr i drama, ekspresja ruchu. [S1_AR_TIDWR_03] |
ART_U08 [1/5] |
Student posiada zdolność empatycznego rozumienia i elastycznego myślenia oraz sprawnego przeformułowania przebiegu zajęć adekwatnie do zaobserwowanych potrzeb uczestników i zaistniałej sytuacji. [S1_AR_TIDWR_04] |
ART_K06 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [S1_AR_TIDWR] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Spektakl [c04] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
S1_AR_TIDWR_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |