Metodyka arteterapii w różnych grupach docelowych Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Metodyka arteterapii w różnych grupach docelowych
Kod modułu: S1_AR_MA
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot skoncentrowany jest na kształtowaniu umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy terapeutycznej i szeroko rozumianej arteterapii, obejmującej wszystkie komponenty sztuki ujęte w programie studiów w segmentach artystycznych. Do celów praktycznych modułu zaliczyć należy: rozwój osobisty poprzez zrozumienie, tolerancję i akceptację w pogłębionych relacjach z ludźmi; wzrost umiejętności komunikowania się; opanowanie metod umożliwiających proces głębokich przemian u siebie i innych; opanowanie technik pracy terapeutycznej. Celem kształcenia jest nabywanie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć arteterapeutycznych skierowanych do różnych grup odbiorczych (osoby z niepełnosprawnością, z doświadczeniem choroby, problemów społecznych etc.), zaplanowanych w określonych podejściach klinicznych, komponowanych technikami hybrydycznymi, polimodalnymi poprzez łączenie różnorakich strategii artystycznych i nurtów terapeutycznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest osobą zaangażowaną w działania łączące aktywności: artystyczną, wychowawczą i terapeutyczną, widząc w nich potencjał dla przedsiębiorczości społecznej, ma świadomość konieczności podejmowania różnych ról i funkcji na rzecz różnych grup odbiorców potrzebujących wsparcia [AR_MA_01]
ART_K07 [4/5]
Student kształtuje swoje kompetencje zawodowe i osobiste niezbędne do realizacji celów terapeutycznych. [AR_MA_02]
ART_U01 [5/5]
Student umie wykorzystać teoretyczne założenia arteterapii i nurty kliniczne do przygotowania planów terapeutycznych z uwzględnieniem rozbudowanej interwencji artystycznej, uzasadnionej celami psycho-pedagogicznymi [AR_MA_03]
ART_U06 [4/5]
Student wykorzystuje procesy grupowe do budowania przyszłego interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego albo uczestnictwa w nim w różnych rolach; potrafi wykorzystywać różną wiedzę i zasoby społeczne do kreowania profesjonalnych interwencji arteterapeutycznych [AR_MA_04]
ART_U18 [5/5]
Student wykorzystuje wiedzę psycho-pedagogiczną oraz znajomość terapii artystycznych do kreowania artystycznych interwencji praktycznych w wybranej modalności albo multi/polimodalnych z uwzględnieniem ich celów terapeutycznych [AR_MA_05]
ART_U06 [3/5] ART_U08 [2/5]
Student posiada wiedzę na temat grup odbiorców arteterapii oraz zachodzących w nich relacji, procesów wewnętrznych i zewnętrznych, charakterystycznych dla terapii przez sztukę, z uwzględnieniem aspektu etycznego [AR_MA_06]
ART_W11 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AR_MA_ĆW] 45 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin AR_MA_01 AR_MA_02 AR_MA_03 AR_MA_04 AR_MA_05
wykład [AR_MA_WY] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin AR_MA_03 AR_MA_05 AR_MA_06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)