Metodyka arteterapii w różnych grupach docelowych
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: | Metodyka arteterapii w różnych grupach docelowych |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_MA |
Kod programu: | W3-S1AR19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot skoncentrowany jest na kształtowaniu umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy terapeutycznej i szeroko rozumianej arteterapii, obejmującej wszystkie komponenty sztuki ujęte w programie studiów w segmentach artystycznych. Do celów praktycznych modułu zaliczyć należy: rozwój osobisty poprzez zrozumienie, tolerancję i akceptację w pogłębionych relacjach z ludźmi; wzrost umiejętności komunikowania się; opanowanie metod umożliwiających proces głębokich przemian u siebie i innych; opanowanie technik pracy terapeutycznej. Celem kształcenia jest nabywanie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć arteterapeutycznych skierowanych do różnych grup odbiorczych (osoby z niepełnosprawnością, z doświadczeniem choroby, problemów społecznych etc.), zaplanowanych w określonych podejściach klinicznych, komponowanych technikami hybrydycznymi, polimodalnymi poprzez łączenie różnorakich strategii artystycznych i nurtów terapeutycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest osobą zaangażowaną w działania łączące aktywności: artystyczną, wychowawczą i terapeutyczną, widząc w nich potencjał dla przedsiębiorczości społecznej, ma świadomość konieczności podejmowania różnych ról i funkcji na rzecz różnych grup odbiorców potrzebujących wsparcia [AR_MA_01] |
ART_K07 [4/5] |
Student kształtuje swoje kompetencje zawodowe i osobiste niezbędne do realizacji celów terapeutycznych. [AR_MA_02] |
ART_U01 [5/5] |
Student umie wykorzystać teoretyczne założenia arteterapii i nurty kliniczne do przygotowania planów terapeutycznych z uwzględnieniem rozbudowanej interwencji artystycznej, uzasadnionej celami psycho-pedagogicznymi [AR_MA_03] |
ART_U06 [4/5] |
Student wykorzystuje procesy grupowe do budowania przyszłego interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego albo uczestnictwa w nim w różnych rolach; potrafi wykorzystywać różną wiedzę i zasoby społeczne do kreowania profesjonalnych interwencji arteterapeutycznych [AR_MA_04] |
ART_U18 [5/5] |
Student wykorzystuje wiedzę psycho-pedagogiczną oraz znajomość terapii artystycznych do kreowania artystycznych interwencji praktycznych w wybranej modalności albo multi/polimodalnych z uwzględnieniem ich celów terapeutycznych [AR_MA_05] |
ART_U06 [3/5] |
Student posiada wiedzę na temat grup odbiorców arteterapii oraz zachodzących w nich relacji, procesów wewnętrznych i zewnętrznych, charakterystycznych dla terapii przez sztukę, z uwzględnieniem aspektu etycznego [AR_MA_06] |
ART_W11 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [AR_MA_ĆW] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Symulacja [e07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
egzamin |
AR_MA_01 |
wykład [AR_MA_WY] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
AR_MA_03 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |