Historia muzyki
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: | Historia muzyki |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_HM |
Kod programu: | W3-S1AR19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest ogólne poznanie twórczości muzycznej epoki średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu w perspektywie historycznej z uwzględnieniem znaczących zjawisk kulturowych, kierunków estetycznych i stylów kompozytorskich. Celem jest wykształcenie wśród studentów umiejętności rozumienia, w oparciu o wiedzę historyczno-muzyczną, procesów zachodzących w kulturze muzycznej w układzie diachronicznym i synchronicznym.
Zajęcia skupiają się na charakterystyce muzyki poszczególnych epok w oparciu o materiały źródłowe, literaturę przedmiotu, jak przykłady muzyczne. Ważnym elementem zajęć stanowią nawiązania do podobnych zjawiskach występujących w ówczesnej kulturze, architekturze, literaturze pięknej, jak i sztukach plastycznych, co pomaga studentom wrócić uwagę na rolę, jaką pełniła muzyka i w jaki sposób sztuki niejednokrotnie wzajemnie się przenikały i dopełniały. Tło epoki, warunki i sposób życia ludzi oraz fakty historyczne w istotny sposób przyczyniają się do zrozumienia społecznych aspektów muzyki i wpływają na sposób widzenia w/w omawianych epok przez studentów.
- Powstanie i rozwój chorału gregoriańskiego
- Monastycyzm i jego wpływ na rozwój muzyki w średniowieczu
- Trubadurzy i truwerzy
- Rozwój wielogłosowości od IX do XIII wieku
- Motet i twórczość muzyczna w XIV i XV wieku
- Generacje kompozytorów franko-flamandzkich w renesansie
- Renesansowe pieśni świeckie we Francji i Włoszech za wyjątkiem madrygału
- Rozwój madrygału w renesansie
- Instrumenty renesansu – cechy, gatunki
- Powstanie i rozwój opery w baroku
- Ludwik XIV i jego wpływ na rozwój muzyki francuskiego baroku
- Suita, sonata i koncert barokowy
- Kanon, fuga i passacaglia w baroku
- Życie i twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla
- Styl galant
- Styl sentymentalny
- Sonata w epoce klasycyzmu
- Koncert fortepianowego w klasycyzmie
- Symfonia w epoce klasycyzmu
- Twórczość J. Haydna, W. A. Mozarta i L. van Beethovena
- Twórczości pieśniowa F. Schuberta
- Wirtuozostwo w XIX wieku
- Inspiracje malarskie i literackie w muzyce XIX wieku
- Szkoły narodowe w XIX wieku
- Symfonie romantyczne
- Fin de siècle – muzyka przełomu XIX i XX wieku
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada kompetencje, które pozwalają mu na swobodne wypowiedzi, samodzielne dokonywanie wniosków, stawianie hipotez oraz pogłębianie tematów z zakresu historii muzyki epok: średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu i impresjonizmu [AR_HM_01] |
ART_K01 [3/5] |
Student posiada umiejętności rozpoznawania i waloryzowania dzieł muzycznych pochodzących z epoki średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu i impresjonizmu i potrafi określić ich cechy charakterystyczne [AR_HM_02] |
ART_U10 [3/5] |
Student jest zaznajomiony z wiedzą z zakresu historii muzyki epok: średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu, impresjonizmu i potrafi je ukazać na tle historycznym i kulturowym [AR_HM_03] |
ART_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [AR_HM_WY] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
AR_HM_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |