Historia muzyki Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2024

Nazwa modułu: Historia muzyki
Kod modułu: S1_AR_HM
Kod programu: W3-S1AR19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest ogólne poznanie twórczości muzycznej epoki średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu w perspektywie historycznej z uwzględnieniem znaczących zjawisk kulturowych, kierunków estetycznych i stylów kompozytorskich. Celem jest wykształcenie wśród studentów umiejętności rozumienia, w oparciu o wiedzę historyczno-muzyczną, procesów zachodzących w kulturze muzycznej w układzie diachronicznym i synchronicznym. Zajęcia skupiają się na charakterystyce muzyki poszczególnych epok w oparciu o materiały źródłowe, literaturę przedmiotu, jak przykłady muzyczne. Ważnym elementem zajęć stanowią nawiązania do podobnych zjawiskach występujących w ówczesnej kulturze, architekturze, literaturze pięknej, jak i sztukach plastycznych, co pomaga studentom wrócić uwagę na rolę, jaką pełniła muzyka i w jaki sposób sztuki niejednokrotnie wzajemnie się przenikały i dopełniały. Tło epoki, warunki i sposób życia ludzi oraz fakty historyczne w istotny sposób przyczyniają się do zrozumienia społecznych aspektów muzyki i wpływają na sposób widzenia w/w omawianych epok przez studentów. - Powstanie i rozwój chorału gregoriańskiego - Monastycyzm i jego wpływ na rozwój muzyki w średniowieczu - Trubadurzy i truwerzy - Rozwój wielogłosowości od IX do XIII wieku - Motet i twórczość muzyczna w XIV i XV wieku - Generacje kompozytorów franko-flamandzkich w renesansie - Renesansowe pieśni świeckie we Francji i Włoszech za wyjątkiem madrygału - Rozwój madrygału w renesansie - Instrumenty renesansu – cechy, gatunki - Powstanie i rozwój opery w baroku - Ludwik XIV i jego wpływ na rozwój muzyki francuskiego baroku - Suita, sonata i koncert barokowy - Kanon, fuga i passacaglia w baroku - Życie i twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla - Styl galant - Styl sentymentalny - Sonata w epoce klasycyzmu - Koncert fortepianowego w klasycyzmie - Symfonia w epoce klasycyzmu - Twórczość J. Haydna, W. A. Mozarta i L. van Beethovena - Twórczości pieśniowa F. Schuberta - Wirtuozostwo w XIX wieku - Inspiracje malarskie i literackie w muzyce XIX wieku - Szkoły narodowe w XIX wieku - Symfonie romantyczne - Fin de siècle – muzyka przełomu XIX i XX wieku
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada kompetencje, które pozwalają mu na swobodne wypowiedzi, samodzielne dokonywanie wniosków, stawianie hipotez oraz pogłębianie tematów z zakresu historii muzyki epok: średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu i impresjonizmu [AR_HM_01]
ART_K01 [3/5]
Student posiada umiejętności rozpoznawania i waloryzowania dzieł muzycznych pochodzących z epoki średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu i impresjonizmu i potrafi określić ich cechy charakterystyczne [AR_HM_02]
ART_U10 [3/5]
Student jest zaznajomiony z wiedzą z zakresu historii muzyki epok: średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu, impresjonizmu i potrafi je ukazać na tle historycznym i kulturowym [AR_HM_03]
ART_W02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [AR_HM_WY] 30 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin AR_HM_01 AR_HM_02 AR_HM_03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)