Mentality and traditions of the post-Soviet nations
Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2024

Module name: | Mentality and traditions of the post-Soviet nations |
---|---|
Module code: | W1-FWS1-MI-MZNOP02 |
Programme code: | W1-S1FW23.2024 |
Semester: | summer semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ma za zadanie zapoznanie osoby studiującej z istotą mentalności narodów obszarów postsowieckich oraz z najbardziej charakterystycznymi zwyczajami tychże. Materiał realizowany będzie w oparciu o szeroki kontekst (kulturowy, geograficzny, religijny, historyczny i polityczny), który przez stulecia wpływał na specyfikę charakteru mieszkańców państw obszarów postsowieckich. Wykorzystanie interdyscyplinarnych narzędzi do oglądu tego zjawiska pozwoli na wykrycie jego złożoności i diachronicznego charakteru oraz omówienie problematyki genotypu kulturowego wybranych nacji. Osoba studiująca po zakończeniu kursu będzie mogła rozpoznać różne typy mentalności, takie jak słowianofilska, okcydentalistyczna, imperialna, kozacka, czy radziecka („homo sovieticus”). Analiza stereotypów o narodach postsowieckich i ich zwyczajach pozwoli na pełniejsze zrozumienie złożoności zjawiska i rozszerzona zostanie także na czasy po pieriestrojce, które cechuje szeroko pojęta nostalgia za przeszłością. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z historii narodów postsowieckich, które wraz z istotnymi zjawiskami kulturowymi uformowały fenomen mentalności mieszkańców krajów postsowieckich [FWS1-MI-MZNOP02_1] |
K_W04 [1/5] |
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji poznanych wybranych zjawisk kontekstu kulturowego, geograficznego, religijnego, historycznego i politycznego z wykorzystaniem aparatu metodologicznego nauk humanistycznych [FWS1-MI-MZNOP02_2] |
K_W03 [1/5] |
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podjęcia interdyscyplinarnego oglądu najważniejszych problemów, pozwalających na dostrzeżenie złożoności fenomenu, jaki stanowi mentalność i zwyczaje narodów obszarów postsowieckich, także w okresie popieriestrojkowym [FWS1-MI-MZNOP02_3] |
K_U01 [1/5] |
potrafi wyszukiwać i opracowywać informacje na temat polityki, historii, geografii, religii, kultury narodów obszarów postsowieckich przy użyciu narzędzi metodologicznych dostarczanych przez nauki humanistyczne do opisu różnych typów mentalności mieszkańców obszarów postsowieckich [FWS1-MI-MZNOP02_4] |
K_U02 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [FWS1-MI-MZNOP02_w] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] |
course work |
FWS1-MI-MZNOP02_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |