Technologie źródeł energii odzyskiwanej i odnawialnej
Kierunek studiów: Mechatronika
Kod programu: W4-S1MC19.2024

Nazwa modułu: | Technologie źródeł energii odzyskiwanej i odnawialnej |
---|---|
Kod modułu: | 28_MD02_6 |
Kod programu: | W4-S1MC19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z energetyką i technologiami źródeł energii odzyskiwanej i odnawialnej. W skład tematyki wykładu wchodzą następujące zagadnienia. Występowanie energii i materii w przyrodzie oraz dostępne źródła energii. Problemy energetyczne a ochrona środowiska. Ochrona środowiska przez oszczędzanie energii. Energetyka konwencjonalna. Zasoby energii na świecie i w Polsce. Zasoby energii alternatywnej, ich podział i charakterystyka. Nowoczesne technologie - wykorzystanie źródeł energii: wodnej, wiatru, słońca, biomasy, geotermalnej. Przegląd zjawisk atmosferycznych istotnych w pozyskiwaniu środowiskowych zasobów energii. Obecny stan wykorzystania energii ze źródeł alternatywnych, perspektywy i możliwości rozwoju. Pojazdy proekologiczne. Technologie wykorzystania energii alternatywnej, podstawy teoretyczne konwersji energii. Podział elektrowni wodnych. Rodzaje turbin. Klasyfikacja biomasy. Podział systemów wykorzystujących biomasę. Podział i klasyfikacja systemów solarnych. Pompy ciepła. Rodzaje systemów geotermalnych. Sposoby wykorzystania energii wiatru. Ogniwa paliwowe. Ogniwa wodorkowe, litowe, litowo-jonowe, litowo-polimerowe, litowo-tlenowe. Oddziaływanie systemów energetyki alternatywnej na środowisko. Ekonomiczne aspekty budowy i funkcjonowania energetyki alternatywnej. Inne systemy pozyskiwania i odzyskiwania energii.
Ćwiczenia laboratoryjne: Ocena parametrów technicznych instalacji z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii: moc, sprawność konwersji, dyspozycyjność, trwałość. Przykłady funkcjonujących instalacji wykorzystujących energię ze źródeł alternatywnych. Zasady gromadzenia i inwentaryzacji danych dot. energii alternatywnej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę o odnawialnych źródłach energii. [28_MD02_6_1] |
K_W02 [3/5] |
Student posiada wiedzę o procesach występowania i wytwarzania energii. [28_MD02_6_2] |
K_W07 [2/5] |
Student zna podstawy obiegu ciepła, wody i powietrza w środowisku przyrodniczym oraz ma wiedzę o zjawiskach atmosferycznych istotnych w pozyskiwaniu środowiskowych zasobów energii. [28_MD02_6_3] |
K_W09 [3/5] |
Student posiada wiedzę o procesach elektrochemicznych zachodzących w alternatywnych chemicznych źródłach energii. [28_MD02_6_4] |
K_W03 [2/5] |
Student dysponuje wiedzą o podstawach budowy maszyn i urządzeń do pozyskiwania i przetwarzania energii. [28_MD02_6_5] |
K_W06 [2/5] |
Student posiada wiedzę w zakresie technologii i typów systemów źródeł odnawialnych. Potrafi podać przykłady instalacji wykorzystujących energię ze źródeł alternatywnych. [28_MD02_6_6] |
K_W07 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [28_MD02_6_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
28_MD02_6_1 |
laboratorium [28_MD02_6_fs_2] | 45 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
28_MD02_6_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |