Systemy wizyjne i nawigacyjne
Kierunek studiów: Mechatronika
Kod programu: W4-S1MC19.2024

Nazwa modułu: | Systemy wizyjne i nawigacyjne |
---|---|
Kod modułu: | 28_MD02_4 |
Kod programu: | W4-S1MC19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze stanem techniki w dziedzinie wizyjnych systemów sensorycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Przedmiot pozwala zapoznać się studentom z formami sterowania systemów wizyjnych i nawigacyjnych. Dostarcza studentom niezbędną wiedzę na temat teorii barw, przetwarzania obrazu, zaznajamia z metodami segmentacji i kalibracji urządzeń wizyjnych oraz zadaniami pomiarowymi systemów sensorycznych. W ramach wykładu omówione zostaną architektury i zasady działania satelitarnych systemów nawigacyjnych, sieci komórkowych i bezprzewodowych oraz metody kodowania informacji za pomocą sygnału RDS. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę na temat teorii barw i posiada niezbędną wiedzę o operacjach na obrazach i metodach segmentacji. [28_MD02_4_1] |
K_W11 [2/5] |
Rozumie potrzebę stosowania systemów wizyjnych robotów przemysłowych. [28_MD02_4_2] |
K_W11 [3/5] |
Zna budowę i działanie systemów wizyjnych oraz posiada wiedzę o oświetlaczach, sensorach obrazowych, obiektywów i kamer. [28_MD02_4_3] |
K_U01 [2/5] |
Ma wiedzę o algorytmach wizyjnych. [28_MD02_4_4] |
K_U05 [2/5] |
Zna architekturę i zasadę działania satelitarnych systemów nawigacyjnych GPS, GALILEO, GLONASS. [28_MD02_4_5] |
K_U02 [2/5] |
Zna ideę i potrzebę stosowania systemów komórkowych GSM. [28_MD02_4_6] |
K_U04 [1/5] |
Ma wiedzę o systemach łączności bezprzewodowej. [28_MD02_4_7] |
K_K01 [1/5] |
Zna strukturę informacji i sposób nadawania sygnału RDS. [28_MD02_4_8] |
K_K01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [28_MD02_4_fs_2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
28_MD02_4_2 |
wykład [8_MD02_4_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
28_MD02_4_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |