Dyskursy literaturoznawcze Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Dyskursy literaturoznawcze
Kod modułu: W1-FP-LI-S1-DL
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu osoba studiująca poszerza i systematyzuje swoją wiedzę na temat szkół i metod literaturoznawczych. W części wykładowej prezentowane są wybrane przez prowadzącego problemy dyskursów literaturoznawczych (z uwzględnieniem ich historycznej zmienności i swoistości). W ramach ćwiczeń student doskonali umiejętności lektury tekstów naukowych ze zrozumieniem ich metodologicznej przynależności. Uczy się samodzielnie wykorzystywać narzędzia wypracowane przez rozmaite szkoły badawcze. Ważnym elementem modułu jest próba interpretacji wybranego tekstu literackiego przy użyciu kilku odmiennych metod badawczych. Przedmiot ma charakter laboratorium interpretacyjnego prowadzonego przez opiekuna-mistrza.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna terminologię i aparat pojęciowy właściwy wybranym szkołom/metodologiom literaturoznawczym [01]
K_W02 [4/5]
identyfikuje podstawowe problemy badawcze, możliwości i ograniczenia właściwe omawianym szkołom/metodologiom, wskazuje na powiązania i różnice między nimi [02]
K_W03 [4/5]
rozumie zależność praktyk interpretacyjnych od wykorzystywanych narzędzi i metodologii [03]
K_W04 [4/5]
zna powiązania określonych dyskursów i metodologii z szerszym kontekstem filozoficznym, technologicznym, ideowym etc. [04]
K_W08 [4/5]
potrafi używać w zaawansowanym stopniu i w uzasadniony sposób poznanej terminologii we własnych wypowiedziach [05]
K_U01 [4/5]
potrafi formułować spójną, poprawną metodologicznie wypowiedź o charakterze akademickim (przede wszystkim: interpretację) wybranego tekstu z wykorzystaniem poznanych narzędzi [06]
K_U03 [4/5]
jest gotów uznawać istotność narzędzi literaturoznawczych jako umożliwiających rozumienie złożonych komunikatów językowych [07]
K_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
zaliczenie 04 05 06 07
wykład [W] 15 Wykład konwersatoryjny [b02]  zaliczenie 01 02 03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)