Blok fakultatywny H - człowiek etyczny Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Blok fakultatywny H - człowiek etyczny
Kod modułu: PP-C-BH_CZE
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach zajęć jest możliwość wyboru przez osoby studiujące - z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie - nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł ma na celu ukształtowanie człowieka etycznego, uczciwego, starającego się działać na podstawie uniwersalnych zasad etycznych i praw moralnych, znającego i przestrzegającego zasad etyki zawodu nauczyciela.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie etykę zawodową nauczyciela, znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego (A.1.W3) oraz sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia (A.2.W5), a także wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci oraz dylematy i wybory etyczne na różnych etapach badania/diagnozy środowiska wychowawczego (A.2.W4; K.W7) [PP-C-BH-CZE_1]
PP_W_01 [4/5] PP_W_04 [3/5] PP_W_20 [4/5]
studentka/student potrafi kierować się zasadami etycznymi w trakcie analizy i ewaluacji skuteczności/rezultatów procesu wychowania, kształcenia oraz kształtować przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci/uczniów, z nastawieniem na ich osobowy i podmiotowy rozwój (C.U1); potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela - wskazywać wartościowe cechy podejść wychowawczych i ich zagrożenia dla podmiotowości dziecka/ucznia oraz odpowiedzialnie organizować zajęcia (A.1.U4; A.2.U2) [PP-C-BH-CZE_2]
PP_U_10 [3/5] PP_U_13 [2/5]
studentka/student przejawia gotowość do stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności, podmiotowości człowieka (A.1.K4), a także do kierowania się wrażliwością etyczną, przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci/uczniów, formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci/uczniów oraz budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia (C.K1; C.K2; C.K3) [PP-C-BH-CZE_3]
PP_K_01 [4/5] PP_K_02 [4/5] PP_K_03 [4/5] PP_K_07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-C-BH_CZE_fns_1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-C-BH-CZE_1 PP-C-BH-CZE_2 PP-C-BH-CZE_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)