Blok fakultatywny F - człowiek pozytywnie nastawiony do nowych doświadczeń, poszukujący nowych rozwiązań Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Blok fakultatywny F - człowiek pozytywnie nastawiony do nowych doświadczeń, poszukujący nowych rozwiązań
Kod modułu: PP-C-BF-CPNR
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach zajęć jest możliwość wyboru przez osoby studiujące - z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie - nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł ma na celu ukształtowanie osoby pozytywnie nastawionej do nowych doświadczeń, poszukującej innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych w pracy edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, osoby twórczo, prospektywnie adaptującej się w edukacji i przypisującej edukacji wspierającej dziecko/ucznia w rozwoju cechę konstytutywną jaką jest zmiana uzasadniana potrzebą odbiorcy - jej inicjowanie, wdrażanie w celu pozyskania nowej jakości.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie polifoniczność, różnorodność podejść, strategii, modeli w ujmowaniu procesu wspierania rozwoju dziecka/ucznia na rzecz prowokowania ich do samodzielnych/zespołowych poszukiwań nowych kierunków aktywności (C.W1) oraz rozumie odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela: poszerzanie możliwości działań edukacyjnych i kryteria wyboru programów/tworzenia autorskich uwrażliwionych na odbiorcę w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ich modyfikowanie wraz ze zmianą dziecka/ucznia z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, edukacyjnych (C.W4; D.W1) [PP-C-BF_CPNR_1]
PP_W_05 [4/5] PP_W_10 [4/5] PP_W_11 [4/5] PP_W_12 [4/5]
studentka/student potrafi krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną, możliwości i zakres zmiany, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, a także dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne (D.U3), dobierając i modyfikując treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego (C.U2) [PP-C-BF_CPNR_2]
PP_U_01 [4/5] PP_U_04 [4/5] PP_U_10 [4/5]
studentka/student przejawia gotowość do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią oraz do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane działania pedagogiczne, do zastosowania posiadanej wiedzy w nowych sytuacjach i wchodzenia w dialog z problemem, zmagania się z trudnościami (C.K1) [PP-C-BF_CPNR_3]
PP_K_01 [4/5] PP_K_03 [4/5] PP_K_08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-C-BF_CPNR_fns_1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-C-BF_CPNR_1 PP-C-BF_CPNR_2 PP-C-BF_CPNR_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)