Metodyka edukacji wczesnoszkolnej Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
Kod modułu: PP-D-MEW
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest uporządkowanie i rozbudowanie wiedzy oraz umiejętności studentek i studentów w obszarze metodyki edukacji wczesnoszkolnej. Moduł rozpatruje zagadnienia dotyczące planowania i organizacji zajęć edukacyjnych w klasach I-III szkoły podstawowej - cele, treści, metody, formy i środki pracy nauczyciela z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, a także programy, podręczniki, rozkłady materiału, aspekty współpracy z różnorodnymi środowiskami wychowawczymi, przygotowania szkoły z uwzględnieniem potrzeb ucznia oraz czuwania nad prawidłowym procesem adaptacji szkolnej dziecka. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie proces nauczania-uczenia się na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej - zasady projektowania działań edukacyjnych, style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy, rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela (D.W2), a także odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela i zasady doboru programów nauczania, podręczników i innych środków dydaktycznych oraz sposoby wykorzystania przestrzeni do nauki (D.W1) [PP-D-MEW_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_10 [3/5] PP_W_15 [2/5]
studentka/student potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną, społeczną i pedagogiczną do projektowania działań edukacyjnych w szkole oraz paradygmaty dydaktyczne do planowania uczenia się dzieci oraz uwzględniać style, techniki, metody, zabawy w pracy z uczniem łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, uczenie się uczniów (D.U1; D.U2), a także dokonywać interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne (D.U3) [PP-D-MEW_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_02 [3/5] PP_U_04 [3/5] PP_U_08 [3/5]
osoby studiujące są gotowe do odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się, przemyślanego wykorzystania programów nauczania, w tym autorskich i wartościowych rozwiązań pedagogicznych (D.K1; D.K2), a także do indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej (A.2.K2) [PP-D-MEW_3]
PP_K_01 [4/5] PP_K_03 [3/5] PP_K_07 [3/5] PP_K_08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-D-MEW_fns_1] 10 Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-D-MEW_1
ćwiczenia [PP-D-MEW_fns_2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-D-MEW_1 PP-D-MEW_2 PP-D-MEW_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)