Metodyka wychowania przedszkolnego (sem. 1) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka wychowania przedszkolnego (sem. 1)
Kod modułu: PP-D-MWP1
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W wyniku realizowanych zajęć studentka/student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego, alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu oraz metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb, m.in. wykorzystując założenia pedagogiki Montessori jako wartościowej koncepcji edukacyjnej w kontekście indywidualizacji pracy z dzieckiem. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane z własnym rozwojem zawodowym. W ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentki/studenta zostaną osiągnięte zakładane efekty uczenia się.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji, w tym podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego, autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela oraz zasady tworzenia autorskich programów nauczania, a także metodykę wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym, zasady projektowania działań edukacyjnych, style i techniki pracy z dzieckiem łączącej różne obszary wiedzy, rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej (D.W1; D.W2) [PP-D-MWP1_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_05 [5/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_14 [3/5] PP_W_15 [2/5]
studentka/student potrafi stosować style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się oraz rozwijać kompetencje kluczowe dzieci w wieku przedszkolnym; krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, a także dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne (D.U2; D.U3) [PP-D-MWP1_2]
PP_U_02 [3/5] PP_U_03 [3/5] PP_U_04 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej; do autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się, a także krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną oraz do jej badania i doskonalenia, wykorzystania innowacji pedagogicznych i autorskich programów w obszarze wychowania przedszkolnego (D.K1; D.K2) [PP-D-MWP1_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_04 [3/5] PP_K_08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-D-MWP1_fns_1] 10 Wykład monograficzny [a02] 
Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-D-MWP1_1
ćwiczenia [PP-D-MWP1_fns_2] 20 Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-D-MWP1_2 PP-D-MWP1_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)