Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1)
Kod modułu: PP-E9-MWF1
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu wyposażenie osoby studiujące w niezbędną wiedzę teoretyczną i metodyczną oraz umiejętności dydaktyczno-wychowawczych do prowadzenia zajęć ruchowych w przedszkolu i wychowania fizycznego w klasach I-III. Obejmuje zagadnienia dotyczące form ruchu stosowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, typologie ćwiczeń ruchowych, gier i zabaw sportowych, możliwe do zastosowania metody i techniki oraz zasady projektowania zajęć zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci oraz uczniów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych, zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci/uczniów, w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, a także metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem, zasady oceny wysiłku i osiągnięć dzieci/uczniów oraz strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi (E.9.W1; E.9.W2; E.9.W3; E.9.W4) [PP-E9-MWF1_1]
PP_W_09 [4/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_13 [4/5] PP_W_16 [3/5]
studentka/student potrafi poprawnie zademonstrować ćwiczenie ruchowe i zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci/uczniów, dostosowując zadania ruchowe do ich indywidualnych potrzeb i możliwości oraz czuwać nad bezpieczeństwem wychowanków podczas ćwiczeń ruchowych i diagnozować ich zdolności motoryczne (E.9.U1; E.9.U2; E.9.U3; E.9.U4; E.9.U5) [PP-E9-MWF1_2]
PP_U_02 [4/5] PP_U_03 [4/5] PP_U_04 [5/5]
studentka/student przejawia gotowość do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci oraz uczniów, w tym wobec higieny, zdrowia i bezpieczeństwa oraz do krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną we współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami/opiekunami wychowanków i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (E.9.K1) [PP-E9-MWF1_3]
PP_K_02 [4/5] PP_K_04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-E9-MWF1_fns_1] 10 Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-E9-MWF1_1
ćwiczenia [PP-E9-MWF1_fns_2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie PP-E9-MWF1_2 PP-E9-MWF1_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)