Podstawy edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PP-B8-PET
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł obejmuje merytoryczną wiedzę i umiejętności niezbędne nauczycielowi do skutecznej realizacji celów i treści z zakresu edukacji technicznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń oraz pracy własnej osób studiujących.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci/uczniów, współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie oraz sytuację dziecka w świecie współczesnej techniki i cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania (B.8.W1; B.8.W2; B.8.W3; B.8.W4) [PP-B8-PET_1]
PP_W_02 [2/5] PP_W_10 [2/5]
studentka/student potrafi popularyzować podstawy wiedzy technicznej wśród dzieci/uczniów, zapewnić im warunki bezpieczeństwa w otoczeniu techniki oraz zademonstrować umiejętność rozwiązywania praktycznych problemów związanych z techniką (B.8.U1; B.8.U2; B.8.U3) [PP-B8-PET_2]
PP_U_01 [2/5] PP_U_03 [3/5]
studentka/student przejawia gotowość do promocji zasad bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi i fachowego wspierania zainteresowania dzieci/uczniów techniką (B.8.K1; B.8.K2) [PP-B8-PET_3]
PP_K_02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-B8-PET_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PP-B8-PET_1
ćwiczenia [PP-B8-PET_fns_2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-B8-PET_1 PP-B8-PET_2 PP-B8-PET_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)