Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PP-E4-MESP
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację o otoczeniu społecznym i przyrodniczym w przedszkolu i klasach początkowych. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie zakres metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć, znajomość zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej, przedsiębiorczości itp.; zna i rozumie zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych oraz znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów oraz organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom lub uczniom samodzielną eksplorację (E.4.W1; E.4.W2; E.4.W3) [PP-E4-MESP_1]
PP_W_03 [5/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_14 [5/5] PP_W_16 [5/5]
studentka/student potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych [PP-E4-MESP_2]
PP_U_01 [3/5]
studentka/student potrafi dobrać metody, procedury i praktyczne rozwiązania do realizacji zadań związanych z edukacją społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych - zaprojektować eksperyment uczniowski z zakresu wiedzy przyrodniczej, dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu ucznia, wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować z uczniami jego przebieg (E.4.U1; E.4.U2; E.4.U3) [PP-E4-MESP_3]
PP_U_04 [4/5] PP_U_06 [4/5]
studentka/student przejawia gotowość do rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego, przyrody, drugiego człowieka oraz do budzenia i podtrzymywania w uczniach ciekawości odkrywcy (E.4.K1; E.4.K2) [PP-E4-MESP_4]
PP_K_01 [3/5] PP_K_02 [3/5] PP_K_06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-E4-MESP_fns_1] 10 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PP-E4-MESP_1 PP-E4-MESP_2
ćwiczenia [PP-E4-MESP_fns_2] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie PP-E4-MESP_2 PP-E4-MESP_3 PP-E4-MESP_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)