Media w pracy nauczyciela Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Media w pracy nauczyciela
Kod modułu: PP-E5-MPN
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest wyposażenie osób studiujących w podstawową wiedzę dotyczącą szeroko rozumianych mediów, w szczególności w obszarze użytkowania narzędzi i komunikatów medialnych jako pomocy dydaktycznych (wiedza metodyczna) oraz elementów służących komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w szkole. Forma warsztatowa ma sprzyjać pogłębianiu umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji, dostosowywania i projektowania narzędzi medialnych w toku planowania procesu dydaktycznego. W toku modułu pojawią się także elementy edukacji medialnej. Studentka/student będą mieli okazję do pracy samodzielnej i realizacji zadań w zespole. Zajęcia w formie ćwiczeniowej oraz praca własna mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia. Przedmiot Media w pracy nauczyciela ma przygotować do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem różnorodnych form przekazu medialnego i multimedialnego w nauczaniu w kl.1-3 szkoły podstawowej. Osoby studiujące również nabywają niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu stosowanych programów, aplikacji i środków przekazu medialnego i multimedialnego w zakresie pracy w kl.1-3 szkoły podstawowej i przedszkolu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie w jaki sposób dopasować odpowiednie metody, procedury i środki dydaktyczne oraz przeprowadzić zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem mediów; formy i metody planowania, projektowania zajęć wspomaganych mediami; rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów, procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów oraz wykorzystanie mediów w tym zakresie, a także rolę integrowania zajęć edukacji informatycznej z aktywnościami wizualnymi, słuchowymi i kinestetycznymi oraz znaczenie promowania i kształtowania u uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej, odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych (A.2.W2; A.2.W3; E.5.W4; E.5.W5) [PP-E5-MPN_1]
PP_W_10 [2/5] PP_W_17 [1/5]
studentka/student potrafi sklasyfikować media dydaktyczne, przygotować i wykorzystać materiały dydaktyczne niezbędne do realizacji celów zajęć z zakresu mediów oraz pozostałych zajęć dotyczących wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej; potrafi dokonać analizy i oceny wytworów kulturowych np. w postaci materiałów filmowych, multimedialnych, kampanii społecznych w obszarze edukacji medialnej i podobnych oraz twórczo zaprojektować działanie edukacyjne, profilaktyczne, dydaktyczne w różnych środowiskach społecznych; potrafi wykorzystać nowe technologie w realizacji działań pedagogicznych w zakresie edukacji medialnej, zapoznać z z usługami w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji (A.2.U5; A.2.U6; E5.U1) [PP-E5-MPN_2]
PP_U_04 [2/5] PP_U_05 [4/5]
studentka/student wykazuje gotowość do promowania postawy odpowiedzialnego zachowania w świecie mediów cyfrowych w kontekście społecznym oraz wykorzystywania mediów jako narzędzi w wspomagających edukację (E.5.K1; A.2.K1; A.2.K2) [PP-E5-MPN_3]
PP_K_02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-E5-MPN_fns_1] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Plakat/poster [c05] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie PP-E5-MPN_1 PP-E5-MPN_2 PP-E5-MPN_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)