Prawo oświatowe i status zawodowy nauczyciela Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Prawo oświatowe i status zawodowy nauczyciela
Kod modułu: PP-G-POSZN
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł prawo oświatowe i status zawodowy nauczyciela ma na celu omówienie podstawowych zagadnień z zakresu prawa oświatowego oraz wskazanie regulacji prawnej statuującej zawód nauczyciela, w tym procedurę jego awansu zawodowego. Celem modułu jest uzyskanie podstawowej wiedzy prawnej na temat oświaty, przykładowo zagadnień takich jak: system oświaty, zasady i wartości systemu, obowiązki oświatowe jednostki, czy typy szkół i form wychowania przedszkolnego. Zapoznanie się ze statusem prawnym zawodu nauczyciela da świadomość zasad zatrudnienia, różnic funkcjonowania nauczycieli w placówkach publicznych i niepublicznych oraz etapów awansu zawodowego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji oraz podstawy prawa oświatowego i nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli (G.W1; G.W2; G.W3) [PP-G-POSZN_1]
PP_W_05 [5/5] PP_W_08 [2/5] PP_W_09 [4/5]
studentka/student potrafi zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji, a także projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji. (G.U4; H.U5) [PP-G-POSZN_2]
PP_U_01 [4/5] PP_U_02 [3/5] PP_U_14 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do okazywania empatii dzieciom lub uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy, do rozwijania w dzieciach lub uczniach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód. a także do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy (G.K1; G.K2; G.K3) [PP-G-POSZN_3]
PP_K_01 [4/5] PP_K_03 [3/5] PP_K_05 [3/5] PP_K_08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-G-POSZN_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PP-G-POSZN_1
ćwiczenia [PP-G-POSZN_fns_2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-G-POSZN_1 PP-G-POSZN_2 PP-G-POSZN_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)