Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia praktyczne) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia praktyczne)
Kod modułu: PP-J1.1-PPWRD
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentek/studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności placówek edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, pomocowych i innych. 30 godzin zajęć praktycznych w 1 semestrze realizowanych będzie przez osoby studiujące w formie zaplanowanej, aktywnej asysty specjalistom w działaniach pedagogicznych podejmowanych w różnych instytucjach skupiających dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, np. szkole, przedszkolu, poradni psychologiczno-pedagogicznej, domu dziecka, OREW, świetlicy środowiskowej, placówce prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju dziecka itd. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania ze specyfiką funkcjonowania różnorodnych typów placówek podejmujących wieloraką działalność pedagogiczną oraz nabycia wstępnych kompetencji pedagogicznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące (realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne, charakterystyczne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty, w tym poradni psychologiczno-pedagogicznej, oraz środowisko, w jakim one działają); strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz sposób funkcjonowania przedszkoli, szkół lub placówek systemu oświaty, organizację ich pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji, zasady organizacji przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty, w tym podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli; rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów - specyficzne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy (J1.1.W1; J1.1.W2; J1.1.W3; J1.1.W4) [PP-J1.1-PPWRD_1]
PP_W_04 [4/5] PP_W_05 [4/5] PP_W_13 [3/5]
studentka/student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowań i aktywności dzieci lub uczniów w czasie zajęć, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; analizować zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych (J1.1.U1; J1.1.U2) [PP-J1.1-PPWRD_2]
PP_U_14 [4/5]
studentka/student wykazuje gotowość do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej; skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy; praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (J.1.1.K1., J.1.1.K2.) [PP-J1.1-PPWRD_3]
PP_K_04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PP-J1.1-PPWRD_fns_1] 30 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
zaliczenie PP-J1.1-PPWRD_1 PP-J1.1-PPWRD_2 PP-J1.1-PPWRD_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)