Pomiar w edukacji
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Pomiar w edukacji |
---|---|
Kod modułu: | PP-K-PE |
Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | W trakcie modułu omawia się i analizuje podejścia w zakresie ewaluacji edukacyjnych osiągnięć uczniowskich (sprawdzania i oceniania tych osiągnięć) oraz podejścia do zastosowania konwencjonalnych i alternatywnych sposobów i narzędzi pomiaru w edukacji, przy uwzględnieniu zróżnicowanych kryteriów doboru oraz możliwości ich konstruowania zgodnie z określonymi zasadami. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
studentka/student zna i rozumie zagadnienia ewaluacji edukacyjnej, rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela oraz funkcje pomiaru i oceny we wszystkich etapach procesu nauczania-uczenia się i rodzaje pomiaru, skal pomiarowych oraz zasady konstrukcji testów pedagogicznych, arkuszy (tabel) ocennych, a także sposoby praktycznego wykorzystania ewaluacji osiągnięć (K.W2; K.W6; C.W5) [PP-K-PE_1] |
PP_U_14 [3/5] |
studentka/student potrafi dobrać narzędzia pomiaru (K.U1) oraz zaplanować uczestnictwo ucznia w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności, wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem (C.U8) [PP-K-PE_2] |
PP_U_10 [3/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do wykorzystania wyników pomiaru do ewaluacji i planowania procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz dostosowania wymagań programowych do możliwości, potrzeb i zainteresowań uczniów, a także do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu nauczania-uczenia się z punktu widzenia osiągnięć ucznia (H.K1) [PP-K-PE_3] |
PP_K_01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PP-K-PE_fns_1] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Analiza SWOT [b10] Projektowanie [e04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PP-K-PE_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |