Moduł do wyboru: Rozwijanie kompetencji wychowawczych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Moduł do wyboru: Rozwijanie kompetencji wychowawczych
Kod modułu: PP-C-MRKW
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma charakter wybieralny - osoby studiujące mają możliwość wyboru (z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie) nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł koncentruje się na nauczycielu jako osobie znaczącej dla dziecka/ucznia, towarzyszącej wychowankowi i wspierającej jego rozwój – osobie, która wzmacnia wiarę dziecka/ucznia we własne możliwości, buduje jego poczucie własnej wartości, stymuluje do rozwoju poznawczego i do podjęcia wysiłku, stawia przed nim dostosowane wyzwania, wymagania, ale też zaspokaja jego potrzeby rozwojowe, edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie teorie wychowania, uczenia się-nauczania i twórczo z nich korzysta, a w szczególności zna i rozumie teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, ukryty program przedszkola lub szkoły (C.W4) oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, w tym system zapewnienia jakości pracy przedszkola i szkoły, proces ewaluacji w przedszkolu i szkole oraz metody i techniki ewaluacyjne (C.W5), a także zasady organizacji optymalnego środowiska wychowawczego (C.W2) [PP-C-MRKW_1]
PP_W_02 [4/5] PP_W_04 [4/5] PP_W_10 [4/5] PP_W_15 [3/5]
studentka/student potrafi racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka/ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku, m. in. poprzez organizowanie działań edukacyjnych nastawionych integrowanie różnych sposobów uczenia się (C.U7) poprzez dobór i modyfikację treści, właściwe środki oraz strategie działania edukacyjnego (C.U2) oraz przez organizację zabawy, zajęć stymulujących aktywność poznawczą dzieci/uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, ich zaangażowanie emocjonalnie, motywacyjnie (C.U5); potrafi dostarczać dzieciom/uczniom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się (C.U3) [PP-C-MRKW_2]
PP_U_03 [3/5] PP_U_04 [3/5] PP_U_05 [3/5] PP_U_07 [3/5] PP_U_08 [3/5] PP_U_10 [3/5] PP_U_13 [3/5]
student/studentka wykazuje gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci/uczniów i podejmowane działania pedagogiczne we współpracy ze specjalistami, rodzicami dzieci/uczniów oraz członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (C.K1), a także do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci/uczniów, inspirowania ich do wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy (C.K2) [PP-C-MRKW_3]
PP_K_02 [4/5] PP_K_04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-C-MRKW_fns_1] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie PP-C-MRKW_1 PP-C-MRKW_2 PP-C-MRKW_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)