Pedagogika ogólna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika ogólna
Kod modułu: PP-A1-PO
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego i ma na celu wprowadzenie słuchaczy w kulturę naukową pedagogiki, wyjaśnienie im jej źródeł i miejsca w nauce, jej funkcji, znaczenia, przedmiotowego i metodologicznego powiązania z innymi dyscyplinami w obrębie nauk społecznych i humanistycznych. Skupia się na wyposażeniu studentek/studentów w wiedzę i umiejętności krytycznej analizy paradygmatów pedagogicznych, procesów, sytuacji edukacyjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie podstawy teoretyczne pedagogiki jako dyscypliny: przedmiot badań, paradygmaty, współpraca z innymi naukami oraz etymologię i warianty znaczeń podstawowych pojęć pedagogicznych, a także powiązania pedagogiki i filozofii oraz uzasadnia antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; zna i rozumie klasyczne i współczesne koncepcje edukacyjne oraz zasady tworzenia wartościowego środowiska wychowawczego, strukturę i funkcje systemu oświaty oraz koncepcje pracy nauczyciela (A.1.W1; A.1.W2; A1.W3) [PP-A1-PO_1]
PP_W_01 [3/5] PP_W_02 [3/5] PP_W_04 [3/5] PP_W_05 [2/5]
studentka/student potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować i charakteryzować swoistość działań pedagogicznych poprzez rozbudowaną argumentację teoretyczną, a także formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (A.1.U2; A.1.U4) [PP-A1-PO_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_10 [2/5]
studentka/student przejawia gotowość do doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych/wychowawczych (A.1.K1) oraz ma świadomość aksjologicznego bogactwa i skomplikowania problematyki badań pedagogicznych [PP-A1-PO_3]
PP_K_03 [2/5] PP_K_05 [2/5] PP_K_07 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A1-PO_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PP-A1-PO_1
ćwiczenia [PP-A1-PO_fns_2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-A1-PO_2 PP-A1-PO_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)