Podstawy psychologii społecznej Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy psychologii społecznej
Kod modułu: PP-A3-PPS
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma umożliwić studentkom i studentom poznanie i swobodne posługiwanie się pojęciami oraz terminologią z obszaru psychologii społecznej; ma zapoznać osoby studiujące z wiodącymi badaniami i teoriami wyjaśniającymi mechanizmy funkcjonowania człowieka w otoczeniu społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem tych zagadnień, które odnoszą się bezpośrednio do praktyki edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej; ma ukazać przydatność wiedzy z tego zakresu w różnych obszarach praktyki nauczycielskiej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, reguły współdziałania, procesy i role grupowe, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, a także mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów (A.3.W4) [PP-A3-PPS_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_17 [5/5]
studentka/student potrafi: obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia (A.3.U2; A.3.U3; A.3.U4; A.3.U5) [PP-A3-PPS_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_14 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu edukacyjnego i do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie oraz do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych (A.3.K2; A.3.K3) [PP-A3-PPS_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_03 [3/5] PP_K_05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A3-PPS_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin PP-A3-PPS_1
ćwiczenia [PP-A3-PPS_fns_2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A3-PPS_2 PP-A3-PPS_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)