Psychologia nauczania-uczenia się Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Psychologia nauczania-uczenia się
Kod modułu: PP-A3-PNU
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na podstawowych założeniach z zakresu psychologii uczenia się i nauczania, powiązaniu ich z psychologią różnic indywidualnych oraz uwarunkowaniami społecznymi. Analizie zostaną podane zasady, wyznaczniki skutecznego uczenia się i nauczania, potrzeby, zasoby indywidualne dzieci/uczniów, ale też ramy organizacyjno-instytucjonalne (klimat w grupie wychowawczej/klasie szkolnej, ład i dyscyplina, zarządzanie zespołami edukacyjnymi, doskonalenie metod nauczania, kompetencje edukatorów). Przestawione zostaną możliwości zastosowania wiedzy na temat stymulacji, aktywizacji w procesie edukacyjnym, inicjowania mechanizmów samoregulacji w uczeniu się oraz motywacji do nauki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie: podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów; psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań (A.3.W2; A.3.W3) [PP-A3-PNU_1]
PP_W_02 [5/5] PP_W_05 [3/5]
studentka/student potrafi: obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z nauczaniem-uczeniem się; rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia (A.3.U1; A.3.U4; A.3.U5) [PP-A3-PNU_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_02 [3/5] PP_U_03 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do: wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności; wyznaczania kierunku własnego rozwoju i kształcenia (A.3.K1; A.3.K2; A.3.K3) [PP-A3-PNU_3]
PP_K_01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-A3-PNU_fns_1] 10 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A3-PNU_1 PP-A3-PNU_2 PP-A3-PNU_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)