Moduł do wyboru: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Moduł do wyboru: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela
Kod modułu: PPW_SWZ
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma charakter wybieralny, z przygotowanej listy propozycji (corocznie modyfikowanej i uzupełnianej w odpowiedzi na zainteresowanie studentów) student wybiera 1 moduł do zaliczenia (krotność modułu 1). Moduł Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do poznania i zrozumienia istoty zjawiska wypalenia zawodowego oraz profilaktyki związanej z obecnością stresu w nauczycielskiej profesji. Celem modułu jest więc nabycie wiedzy przez studentów na temat tego, czym jest wypalenie zawodowe i co je wywołuje, oraz umiejętności rozpoznawania charakterystycznych jego syndromów i przewidywania skutków. Studenci mają okazje również poznać sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu nauczycieli oraz poszukiwania własnych strategii radzenia sobie ze stresem.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [PPW_BIOM]
Psychologia ogólna [PPW_PS_OG]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania wskazanych procesów z uwzględnieniem tych generujących stres oraz prowadzących do wypalenia zawodowego u nauczycieli (G.W3.; H.W4.; A.1.W3.) [PPW_SWZ_1]
KN2_W02 [2/5]
ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, szczególnie uwzględniającą specyfikę, rozpoznawanie i radzenie sobie nauczycieli ze zjawiskiem wypalenia zawodowego i stresem (G.W6.; H.U5.) [PPW_SWZ_2]
KN2_W09 [2/5]
ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju także w kontekście profilaktyki wypalenia zawodowego nauczycieli (H.U5.; A.1.W3.) [PPW_SWZ_3]
KN2_W12 [2/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (A.1.U6.; A.2.U1.; B.5.K1.; B.5.W6.) [PPW_SWZ_4]
KN2_U05 [2/5]
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi (G.W4.; H.U5.; A.1.U2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ_5]
KN2_U01 [2/5]
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (G.U4.; H.U4.; H.U5.; A.2.K1.) [PPW_SWZ_6]
KN2_U08 [2/5] KN2_U19 [2/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (H.W4.; A.2.K2.) [PPW_SWZ_7]
KN2_K01 [2/5] KN2_K04 [2/5] KN2_K08 [2/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (G.K3.; A.2.K2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ_8]
KN2_K01 [2/5] KN2_K04 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_SWZ_fns_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Plakat/poster [c05] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie PPW_SWZ_1 PPW_SWZ_2 PPW_SWZ_3 PPW_SWZ_4 PPW_SWZ_5 PPW_SWZ_6 PPW_SWZ_7 PPW_SWZ_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)