Kultura języka z retoryką
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Kultura języka z retoryką |
---|---|
Kod modułu: | PPW_KJR |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat kultury języka polskiego i retoryki, dotyczącą m.in. etyki i estetyki słowa, zagadnień poprawnościowych z uwzględnieniem zmian zachodzących w języku na przestrzeni wieków.
Moduł ten obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań związanych z codziennym kontaktem z drugim człowiekiem – dzieckiem i dorosłym.
Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego, zna jej typowe zagadnienia, normy i procedury (I.W1, I.W2, I.W3, I.W4, I.W5) [PPW_KJR_1] |
KN2_W10 [3/5] |
Absolwent zna procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia (I.W1, I.W2, I.W4) [PPW_KJR_2] |
KN2_W17 [3/5] |
Absolwent potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturalnych, a także ocenić ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi precyzyjnie wypowiadać się w języku mówionym, jak i pisanym na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_3] |
KN2_U01 [3/5] |
Absolwent ma umiejętności językowe i posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw języka polskiego, w tym znajomość gramatyki i stylistyki, zna rodzaje komunikatów, ich cele i formy, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy językowe, a także korzystać z pomocy słowników i wydawnictw PWN czy Poradni Językowych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_4] |
KN2_U04 [4/5] |
Absolwent potrafi precyzyjnie wypowiadać się, zarówno w języku mówionym, jak i pisanym, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć różnych teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_5] |
KN2_K06 [4/5] |
Absolwent ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się przy użyciu rozmaitych kanałów komunikacyjnych dostosowanych do omawianych zagadnień teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_6] |
KN2_K07 [4/5] |
Absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim o wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_7] |
KN2_U15 [5/5] |
Absolwent potrafi porozumieć się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk oraz tworzyć dobra atmosferę do komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi (I.K1) [PPW_KJR_8] [PPW_KJR_8] |
KN2_K05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_KJR_fns_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
PPW_KJR_1 |
ćwiczenia [PPW_KJR_fns_2] | 20 |
Opis [a03] Projekcja [c02] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PPW_KJR_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |