Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi |
---|---|
Kod modułu: | PPW_TRUD |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach prowadzonych zajęć chodzi o zapoznanie słuchaczy ze specyfiką organizacji pracy z wychowankami z trudnościami wychowawczymi. Zajęcia umożliwiają pogłębienie wiedzy na temat istoty, źródeł, uwarunkowań - czynników endogennych i egzogennych - trudności wychowawczych, działań w kierunku ich wykrycia i likwidacji w różnych fazach zaawansowania (określenie rodzaju, jakości i stopnia występujących problemów). Ponadto pomagają w planowaniu i realizacji pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze poprzez wdrażanie studentów do przemyślanych i zorganizowanych działań pod kątem opieki nad dziećmi o zróżnicowanym poziomie trudności wychowawczych - rozpoznanie warunków funkcjonowania i możliwości wychowanków; dobór metod i technik, form oraz ćwiczeń stymulujących, wspierających zmianę zachowania i przydatnych podczas prowadzenia działań terapeutyczno-wychowawczych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Psychologia rozwojowa [PPW_PS_ROZ]
Teoria wychowania [PPW_TW] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka.
W szczególności teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych – społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD; (F.W1) [PPW_TRUD_1] |
KN2_W03 [3/5] |
Student zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (F.W2). [PPW_TRUD_2] |
KN2_W04 [3/5] |
Student ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur, i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi. Ponadto zna założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku
szkolnym (F.W3). [PPW_TRUD_3] |
KN2_W10 [3/5] |
Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych (F.U3). [PPW_TRUD_4] |
KN2_U09 [3/5] |
Student umiejętnie tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, potrafi analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia poprzez współpracę z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (F.U4). [PPW_TRUD_5] |
KN2_U10 [3/5] |
Student potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem, potrafi oceniać skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U3). [PPW_TRUD_6] |
KN2_U11 [3/5] |
Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (F.U2). [PPW_TRUD_7] |
KN2_U07 [2/5] |
Student jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (F.K2). [PPW_TRUD_8] |
KN2_K01 [2/5] |
Student jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości;
Równocześnie jest zdolny do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K2) [PPW_TRUD_9] |
KN2_K07 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PPW_TRUD_fns_1] | 10 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PPW_TRUD_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |