Pedagogika twórczości Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika twórczości
Kod modułu: PPW_PED_TWÓR
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest pokazanie twórczości jako istotnego elementu aktywności życiowej człowieka na tle współczesnej humanistyki. Zagadnienia obejmować będą: problematykę rozwoju myślenia i działań twórczych dzieci i młodzieży, twórczy wymiar aktywnych metod w edukacji oraz edukację dla twórczości; rozwijanie umiejętności myślenia twórczego oraz kształtowanie postawy twórczej. Wszystkie przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia. Dodatkowo zostaną pogłębione poprzez pracę własną studenta.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie wychowania i rozwoju twórczego człowieka, podstawy twórczego uczenia się i nauczania twórczości lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; (A.3.W1.) [PPW_PED_TWÓR_1]
KN2_W02 [3/5]
Absolwent zna i rozumie istotę projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w obszarze rozwoju postaw twórczych i kreatywności uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (A.3.W2.; B.6.W3.; B.7.W3.; B.8.W3.) [PPW_PED_TWÓR_2]
KN2_W14 [4/5]
Absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań twórczych dzieci lub uczniów; (A.1.W3.; A.1.U1.) [PPW_PED_TWÓR_3]
KN2_W16 [5/5]
Absolwent potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne na rzecz twórczego rozwoju; (C.U6.; A.1.U6.) [PPW_PED_TWÓR_4]
KN2_U02 [5/5]
Absolwent potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów; (A.1.K3.) [PPW_PED_TWÓR_5]
KN2_K07 [4/5]
Absolwent jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; (B.6.K1.; B.7.K1.; C.K2.) [PPW_PED_TWÓR_6]
KN2_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_PED_TWÓR_fns_1] 10 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Ekspozycja [c01] 
Projekcja [c02] 
Plakat/poster [c05] 
zaliczenie PPW_PED_TWÓR_1 PPW_PED_TWÓR_2 PPW_PED_TWÓR_3
ćwiczenia [PPW_PED_TWÓR_fns_2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Ekspozycja [c01] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
zaliczenie PPW_PED_TWÓR_1 PPW_PED_TWÓR_2 PPW_PED_TWÓR_3 PPW_PED_TWÓR_4 PPW_PED_TWÓR_5 PPW_PED_TWÓR_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)