Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka |
---|---|
Kod modułu: | PPW_WWR |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma podstawową wiedzę na temat współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka (C.W1) [PPW_WWR_1] |
KN2_W03 [4/5] |
Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich zróżnicowanych potrzeby, w tym zakresu i jakości wsparcia społecznego. Jak również zna zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu, konstruowania wiedzy w przedszkolu, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb i możliwości dziecka, a także planowania, realizacji i oceny
spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania(C.W3)
Zna zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym, wynikające z opóźnień lub zaburzeń, uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych.
Uwzględnia zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga,
lekarza, oraz rodziców lub opiekunów (C.W2). [PPW_WWR_2] |
KN2_W13 [5/5] |
Student potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemu.
Ponadto potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój (C.U1) [PPW_WWR_3] |
KN2_U01 [4/5] |
Student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza i rodziców lub opiekunów dziecka. Na tej podstawie potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub
uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań (C.U6) [PPW_WWR_4] |
KN2_U14 [5/5] |
Student zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem okresu od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego.
Zna i rozumie zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka
lub ucznia; proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole; strategie
stymulowania aktywności poznawczej dziecka lub ucznia, zasady wykorzystywania
zabawy do stymulowania rozwoju dziecka oraz rolę inicjacji: czytelniczej,
teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej (C.W1). [PPW_WWR_5] |
KN2_W02 [5/5] |
Student potrafi rozpoznawać możliwości dzieci oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i ocenić spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. W szczególności potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka (C.U4) [PPW_WWR_6] |
KN2_U02 [5/5] |
Student jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci.
Szczególnie jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka,
oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji (C.K3).
Ponadto dąży do efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem,
logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły (C.K4) [PPW_WWR_7] |
KN2_K06 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_WWR_fns_1] | 10 |
Opis [a03] Prezentacja [c07] |
egzamin |
PPW_WWR_1 |
ćwiczenia [PPW_WWR_fns_2] | 10 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Pokaz/demonstracja [c06] |
zaliczenie |
PPW_WWR_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |