Psychologia nauczania-uczenia się Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Psychologia nauczania-uczenia się
Kod modułu: PPW_PS_NU
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest poznanie procesów uczenia się i ich zastosowanie w nauczaniu: warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez obserwację. Zastosowanie kar i nagród. Najczęściej popełniane błędy przy nagradzaniu i karaniu. Poczucie skuteczności własnego działania. Wyuczona bezradność. Wzmacnianie poczucia własnej wartości u uczniów. Uczenie się a pamięć. Fazy procesów pamięciowych. Efekty pamięciowe. Główne teorie zapominania. Rola powtórzeń. Jak uczynić proces uczenia się bardziej efektywnym? Czynniki wpływające na lepsze zapamiętywanie. Zastosowanie mnemotechnik i map pamięciowych. Uczenie się a myślenie. Rozwiązywanie problemów. Proces twórczy. Uczenie się a motywacja. Wybrane teorie motywacji. Motywacja a efektywność działania. Motywowanie uczniów do nauki. Różnice indywidualne. Dostosowanie nauczania do różnych stylów uczenia się i rożnych typów inteligencji. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym. Sytuacje trudne w procesie dydaktycznym i radzenie sobie z nimi. Utrzymywanie ładu i dyscypliny w klasie
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna wybrane koncepcje funkcjonowania człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (A.3.W1) [PPW_PS_NU_1]
KN2_W04 [4/5]
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w trakcie nauczania-uczenia się (A.3.W3; A.3.U1; A.3.U5) [PPW_PS_NU_2]
KN2_W09 [4/5]
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z nauczaniem-uczeniem się (A.1.U2) [PPW_PS_NU_3]
KN2_U09 [3/5]
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (A.3.W5; A.3.U6; A.3.K1; A.3.K2) [PPW_PS_NU_4]
KN2_U14 [3/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (A.3.W5; A.3.U6; A.3.K3) [PPW_PS_NU_5]
KN2_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_PS_NU_fns_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_PS_NU_1 PPW_PS_NU_2 PPW_PS_NU_3 PPW_PS_NU_4 PPW_PS_NU_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)