Intersemiotyczna interpretacja tekstów kultury w edukacji i wychowaniu
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Intersemiotyczna interpretacja tekstów kultury w edukacji i wychowaniu |
---|---|
Kod modułu: | PPW_INITK |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie z możliwościami zastosowania intersemiotycznej interpretacji tekstów kultury (literatury, teatru, filmu) w celu doskonalenia własnych kompetencji intelektualnych i emocjonalnych oraz tworzenia okazji ekspresyjnych sprzyjających rozwojowi wychowanków we własnej praktyce nauczycielskiej.
Moduł PPW_INITK obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji eksponującej, realizowanej strategią w poszukiwaniu śladów oraz aktualizacji potencjalności wychowanków (w tym cech modalnościowych).
Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Kształcenie literackie dziecka w wychowaniu, edukacji i terapii [PPW_KL] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent posiada wiedzę w zakresie znaczenia kultury i istoty doświadczenia zapośredniczonego w edukacji i wychowaniu, w tym w zaspokajaniu potrzeb uczniów i wychowanków (C.W1.) [PPW_INITK _1] |
KN2_W03 [3/5] |
Absolwent zna przesłanki intersemiotycznej analizy i interpretacji stosowanej w odkrywaniu i wyjaśnianiu różnych tekstów kultury w edukacji dziecka (opartej na zastosowaniu metod polisensorycznych: improwizacji, inscenizacji, dramy i teatralizacji, wizualizacji kinestetycznej) (C.W3.) [PPW_INITK _2] |
KN2_W10 [3/5] |
Absolwent potrafi zaplanować i przeprowadzić spersonalizowane zajęcia oparte o strategię intersemiotyczną, uwzględniającą potrzeby, możliwości i uzdolnienia modalnościowe dzieci (C.U2., C.U3.) [PPW_INITK _3] |
KN2_U02 [4/5] |
Absolwent potrafi dostrzec wartość obcowania z kulturą i sztuką dla aktualizacji potencjalności intelektualnej oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka (umie organizować intersemiotyczne odkrywanie „sensu dla siebie” i wykorzystać sytuacje ekspresyjne dla podjęcia autorefleksji) (C.K1, C.K2). [PPW_INITK _4] |
KN2_K02 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_INITK_fns_1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Plakat/poster [c05] |
zaliczenie |
PPW_INITK _1 |
ćwiczenia [PPW_INITK_fns_2] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] |
zaliczenie |
PPW_INITK _2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |