Proseminarium Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Proseminarium
Kod modułu: PPW_PROSEM
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie się studentów z podstawowymi założeniami projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych zgodnie z wymogami metodologicznymi i etycznymi; Poznanie cech charakterystycznych metod i technik badawczych i ich doboru do założonego problemu badawczego, ustalenie sposobu zbierania danych empirycznych (rodzaju przeprowadzonych badań) w zależności od postawionego problemu. Próba konstrukcji narzędzi badawczych w zależności od specyfiki badań i postawionego problemu badawczego
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest zorientowany w podstawowych paradygmatach nauk pedagogicznych, zna podstawowe teorie opisujące przebieg zjawiska czy procesu, wie, jakie są etapy postępowania badawczego, potrafi rozróżnić najczęściej wykorzystywane metody i techniki empirycznych badań pedagogicznych, zna zasady konstrukcji narzędzi badawczych, konstruowania narracji w opisie wyników badań, zasady konstruowania wniosków i oceny przydatności praktycznej wyników badań. (K.W1., K.W8., K.W9) [PPW_PROSEM_1]
KN2_W01 [3/5] KN2_W02 [3/5] KN2_W19 [3/5]
Student potrafi wskazać przedmiot i cel badań, ustala sposób jego weryfikacji w trakcie badań. (K.W2., K.W9, K.U1) [PPW_PROSEM_2]
KN2_U18 [4/5]
Student potrafi zaprojektować przebieg badań, określić sposoby zebrania danych, opracować przykładowe narzędzia badawcze do postawionego problemu badawczego, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki. (K.W2., K.W3., K.U1., K.K3.) [PPW_PROSEM_3]
KN2_U18 [4/5]
Student potrafi w sposób klarowny i spójny wypowiadać się pisemnie i dyskutować o badanym zjawisku społecznym, kulturowym czy edukacyjnym, korzystając z dobrze rozumianych pojęć teoretycznych i teorii, korzystając z dorobku różnych subdyscyplin pedagogicznych oraz innych dyscyplin naukowych. (K.W8., K.U6., K.W4.) [PPW_PROSEM_4]
KN2_U15 [5/5] KN2_U19 [4/5]
Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru prowadzonych badań pedagogicznych. (K.W7., K.K2.) [PPW_PROSEM_5]
KN2_K01 [3/5]
Student posiada przekonanie o celowości podejmowania badań nie tylko na potrzeby pracy dyplomowej, ale także na potrzeby późniejszej pracy zawodowej; jest aktywny, rozwija swe zainteresowania. (K.W7, A.1.W3.,) [PPW_PROSEM_6]
KN2_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
proseminarium [PPW_PROSEM_fns_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PPW_PROSEM_1 PPW_PROSEM_2 PPW_PROSEM_3 PPW_PROSEM_4 PPW_PROSEM_5 PPW_PROSEM_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)