Podstawy edukacji informatycznej Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji informatycznej
Kod modułu: PPW_POD_EDINF
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu podstawowych pojęć informatycznych, budowy komputera, komputerowych programów użytkowych wykorzystywanych w klasach I-III szkoły podstawowej, programowania, cyberprzemocy, uzależniania się od mediów cyfrowych, korzyści wynikających z używania mediów cyfrowych, wykorzystania Internetu w edukacji informatycznej. Moduł podstawy edukacji informatycznej obejmuje treści zawierające wiedzę, niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań wynikających z podstawy programowej w obowiązującej w klasach I-III szkoły podstawowej. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Technologia informacyjno-komunikacyjna [PPW_TIK]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student wie jakie subdyscypliny pedagogiki mają związek z edukacją informatyczną. Potrafi wyjaśnić ten związek. Zna cele edukacji informatycznej i metody ich realizacji. (B.5.W5); [PPW_POD_EDINF_1]
KN2_W02 [2/5]
Student posiada podstawową wiedzę merytoryczną w zakresie: programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych, - posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, - wykorzystania możliwości technologii do komunikowania się w procesie uczenia się. (B.5.W1.; B.5.W2.; B.5.W2.; B.5.W3.; B.5.W4; B.5.W5; B.5.K2); [PPW_POD_EDINF_2]
KN2_W02 [1/5]
Student posiada wiedzę z zakresu: cyberprzemocy oraz współczesnych zachowań się w Internecie, uzależnienia od mediów cyfrowych, - ochrony prawa autorskiego, - ochrony wizerunku dziecka i nauczyciela. (B.5.W1.; B.5.W5; B.5.K1.); [PPW_POD_EDINF_3]
KN2_W20 [5/5]
Student jest gotów do ciągłej aktualizacji swojej wiedzy z zakresu zastosowań komputerów w edukacji; zapewniania poczucia bezpieczeństwa dzieci lub uczniów znajdujących się pod jego opieką. (B.5.K1. B.5.K2); [PPW_POD_EDINF_4]
KN2_K07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_POD_EDINF_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Odczyt [a04] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PPW_POD_EDINF_1 PPW_POD_EDINF_2 PPW_POD_EDINF_3 PPW_POD_EDINF_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)