Metodologia badań pedagogicznych Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W3-NMPP19.2024

Module name: Metodologia badań pedagogicznych
Module code: PPW_MBP
Programme code: W3-NMPP19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Realizacja przedmiotu Metodologia badań pedagogicznych jest związana z szeroką analizą przemian metodologii nauk społecznych i pedagogicznych. W trakcie procesu kształcenia student powinien nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu opracowania procedury postępowania badawczego, formułowania problemów badawczych i hipotez, doboru i operacjonalizacji zmiennych, stosowania podejścia ilościowego w poczynaniach badawczych, samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych – w stopniu podstawowym. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Absolwent zna filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych, koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych, a także znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych (K.W1) [PPW_ MBP_ 1]
KN2_W01 [3/5]
Absolwent potrafi określić strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); pojęcie projektu badawczego, etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań naukowych, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację, operacjonalizację zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania naukowego, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań (opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi-eksperymentalne, sondażowe – metody indeksacji, pomiaru i rodzaje skal pomiarowych, oraz badania: ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne, netnografia; metody gromadzenia i analizy danych); narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych (K.W2) [PPW_MBP_ 2]
KN2_W19 [4/5]
Absolwent zna zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań naukowych i rodzaju danych. Absolwent na zasady opracowywania wyników i raportu z badań naukowych; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji (K.W4.; K.W3.) [PPW_MBP_3]
KN2_W19 [4/5]
Absolwent poznał rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań naukowych, w tym reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulację perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródła danych oraz możliwości uogólnienia i transferu rezultatów badawczych (K.W5.) [PPW_MBP_4]
KN2_W19 [4/5]
Absolwent poznał sposoby wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce społecznej i pedagogicznej, cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania, sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych (analizę i diagnozę sytuacji, analizę problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluację osiągnięć), a także krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych (K.W6) [PPW_MBP_5]
KN2_W19 [5/5] KN2_W21 [5/5]
Absolwent poznał etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, podstawowe zasady przeprowadzania tych badań (K.W7) [PPW_MBP_6]
KN2_W21 [5/5]
Absolwent potrafi zaprojektować proces badań i umiejętnie dobrać narzędzia badawcze (K.U1) [PPW_MBP_7]
KN2_U18 [2/5] KN2_U19 [3/5]
Absolwent jest gotów do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań (K.K1) [PPW_MBP_8]
KN2_K01 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PPW_MBP_fns_1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
exam PPW_ MBP_ 1 PPW_MBP_ 2 PPW_MBP_3 PPW_MBP_4
practical classes [PPW_MBP_fns_2] 20 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
SWOT analysis [b10] 
Working with a computer [d01] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Project scheduling [e04] 
Self-education [f01] 
course work PPW_MBP_ 2 PPW_MBP_3 PPW_MBP_5 PPW_MBP_6 PPW_MBP_7 PPW_MBP_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)