Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 2) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 2)
Kod modułu: PPW_MET_EDMUZ2
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł metodyki edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji podstawowych zadań z zakresu nauczania edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i metodycznej, aby prowadzić edukację muzyczną w przedszkolu i klasach I-III w wymiarze propedeutycznym. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń oraz pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do działań praktycznych, ćwiczeń, pracy własnej oraz zajęć terenowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1) [PPW_MET_EDMUZ1]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Prezentuje podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania muzyki potrzebną do prowadzenia zajęć muzycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami klasach I-III w szkole podstawowej; zna istotę aktywnego słuchania muzyki; swobodnie działa w obrębie podstawowych form aktywności muzycznej (śpiewu, rytmicznej mowy, gry na szkolnych instrumentach muzycznych, ćwiczeń muzyczno-ruchowych i twórczości muzycznej), posiada wiedzę do prowadzenia zajęć o zróżnicowanym poziomie dydaktycznym i w różnych grupach wiekowych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Absolwent zna i rozumie zasady projektowania zabaw umuzykalniających dla dzieci w przedszkolu oraz zadań muzycznych dla uczniów klas I-III (E.7.W1). [PPW_MET_EDMUZ2_1]
KN2_W10 [5/5] KN2_W13 [4/5]
Zna współczesne systemy wychowania muzycznego w Europie; zna formy aktywności muzycznej dziecka/ ucznia (śpiew i ćwiczenia mowy, gra na instrumentach muzycznych, ekspresja ruchowa, tworzenie, aktywne słuchanie muzyki) posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządu głosu i dbałości o jego higienę. Absolwent zna i rozumie sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka w przedszkolu i ucznia klas I-III w edukacji wczesnoszkolnej (E.7.W4). [PPW_MET_EDMUZ2_2]
KN2_W02 [4/5] KN2_W09 [4/5]
Zna miejsce muzyki i znaczenie umuzykalnienia dziecka w przedszkolu i ucznia w klasach I-III; zna podstawę programową w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, programy nauczania, zna różnorodne metody i formy pracy; zna i rozumie zasady projektowania zajęć umuzykalniających i muzycznych zorientowanych na czerpanie przyjemności z działań podejmowanych przez dzieci w przedszkolu i uczniów klas i-III w szkole podstawowej, a nie na efekt (E.7.W3.). [PPW_MET_EDMUZ2_3]
KN2_W02 [4/5] KN2_W05 [4/5]
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu muzyki i metodyki nauczania muzyki do prowadzenia zajęć muzycznych w przedszkolu; potrafi zagrać, zaśpiewać i nauczyć prostą piosenkę metodą ze słuchu, przeprowadzić proste ćwiczenia mowy, rytmiczne, muzyczno-ruchowe w przedszkolu oraz zrealizować podstawowe zadania muzyczne w klasach I-III; posiada umiejętność prowadzenia zajęć z elementami aktywnego słuchania muzyki, śpiewu, gry na wybranym szkolnym instrumencie muzycznym, ruchu z muzyką, twórczości muzycznej oraz zapisu muzycznego; potrafi zachęcić dziecko w przedszkolu oraz ucznia edukacji wczesnoszkolnej do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających oraz zadaniach muzycznych w obrębie podstawowych form aktywności muzycznej (E.7.U1.). [PPW_MET_EDMUZ2_4]
KN2_U02 [5/5] KN2_U03 [4/5]
Potrafi skonstruować scenariusz zajęć muzycznych w przedszkolu dla wszystkich grup wiekowych i muzyki w klasach I-III w szkole podstawowej; potrafi przeprowadzić praktycznie zajęcia muzyczne w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach profesjonalnych z wykorzystaniem zdolności twórczych i rozwojem zainteresowań sztuką; potrafi zachęcić dziecko/ucznia do zainteresowania się dziełem muzycznym; diagnozować poziom zdolności muzycznych dzieci przedszkolnych oraz uczniów kl. I-III (E.7.U4; E.7.U3). [PPW_MET_EDMUZ2_5]
KN2_U03 [4/5] KN2_U04 [5/5] KN2_U06 [5/5]
Jest przygotowany do pracy w przedszkolu oraz klasach I-III szkoły podstawowej w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych, stosuje aktywizujące metody pracy; posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej; posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych; pamięta o bhp w czasie zajęć ruchowych; posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych; korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów; jest gotowy do aktywizowania dzieci do wspólnego uprawiania muzyki.(E.7.K2.). [PPW_MET_EDMUZ2_6]
KN2_U03 [5/5] KN2_U05 [5/5] KN2_U08 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_MET_EDMUZ2_fns_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie PPW_MET_EDMUZ2_1 PPW_MET_EDMUZ2_2 PPW_MET_EDMUZ2_3 PPW_MET_EDMUZ2_4 PPW_MET_EDMUZ2_5 PPW_MET_EDMUZ2_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)