Kształcenie literackie dziecka w wychowaniu, edukacji i terapii Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Kształcenie literackie dziecka w wychowaniu, edukacji i terapii
Kod modułu: PPW_KL
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z poszerzonymi treściami z zakresu genologii literatury dla dzieci stosowanej w edukacji na poziomie wczesnoszkolnym oraz w terapii. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z dorobkiem lirycznym i prozatorskim literatury polskiej, zwłaszcza z tekstami niosącymi z sobą wartości wychowawcze oraz nacechowanymi terapeutycznie, które mogą stać się kanwą zajęć organizowanych w przedszkolu i klasach I-III. Moduł PPW_KL obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań w zakresie dokonywania świadomego wyboru utworów – przykładów najwybitniejszych realizacji literackich polskich i zagranicznych oraz projektowania lekcji lekturowych, zmierzających do aktualizowania potencjału intelektualnego oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna podstawy typologii genologicznej tekstów literackich wykorzystywanych w sytuacjach edukacyjnych i terapeutycznych, uwzględniając zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (B.1.W1) [PPW_KL_1]
KN2_W13 [5/5]
Absolwent potrafi dobierać teksty literackie adekwatnie do celu kształcenia, planować, projektować twórcze, intersubiektywne i hermeneutycznie pojęte zadania literackie dla swojego wychowanka wymagające krytycznej refleksji własnej i zespołowego rozwiązywania problemów (B.1.U1, B.1.U2) [PPW_KL_2]
KN2_U04 [5/5] KN2_U07 [4/5]
Absolwent jest gotów projektować i wdrażać działania wykorzystujące kanoniczną spuściznę i współczesną literaturę dziecięcą dla wychowania ku wartości (edukacji aksjologicznej) (B.1.K1). [PPW_KL_3]
KN2_K07 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_KL_fns_1] 10 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
zaliczenie PPW_KL_1 PPW_KL_2 PPW_KL_3
ćwiczenia [PPW_KL_fns_2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
zaliczenie PPW_KL_1 PPW_KL_2 PPW_KL_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)