Kultura fizyczna i bezpieczeństwo w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Kultura fizyczna i bezpieczeństwo w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_KFIZBEZ1 |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł zawiera treści z zakresu aktywności ruchowej dziecka w aspekcie rozwojowym. Dotyczy różnorodności zdań ruchowych przeznaczonych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych realizowanych metodycznie i bezpiecznie. W wyniku realizowanych zajęć student zna zasady nauczania i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć z kultury fizycznej. Wszystkie efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego zostaną osiągnięte w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studenta. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jego potrzeb życiowych dotyczących aktywności fizycznej. (E.9.W2.) [PPW_KFIBEZ1_1] |
KN2_W02 [3/5] |
Projektuje działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymuluje poprawę jakości pracy tych instytucji w zakresie działań prozdrowotnych, a także dotyczących bezpieczeństwa (E.9.K1.) [PPW_KFIBEZ1_10] |
KN2_K08 [4/5] |
Ma wiedzę o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna (E.9.W1, E.9.W2.) [PPW_KFIBEZ1_2] |
KN2_W09 [5/5] |
Posiada elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w obszarze wychowania fizycznego (E.9.W1, E.9.W4.) [PPW_KFIBEZ1_3] |
KN2_W10 [5/5] |
Ma wiedzę o roli nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań prozdrowotnych dzieci oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym (E.9.W3.) [PPW_KFIBEZ1_4] |
KN2_W16 [4/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej, dydaktyki i metodyki wychowania fizycznego w celu rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci oraz uczniów, a także projektować i prowadzić działania pedagogiczne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym (E.9.U2, E.9.U5.) [PPW_KFIBEZ1_5] |
KN2_U02 [5/5] |
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia niezbędnych w realizacji zadań związanych z kulturą fizyczną i bezpieczeństwem w przedszkolu i klasach początkowych (E.9.U1, E.9.U4.) [PPW_KFIBEZ1_6] |
KN2_U04 [4/5] |
Potrafi udzielać pierwszej pomocy (E.9.U3.) [PPW_KFIBEZ1_7] |
KN2_U17 [3/5] |
Posiada umiejętność formowania właściwych zachowań i postaw dzieci oraz uczniów, w tym wobec higieny, zdrowia i bezpieczeństwa (E.9.K1.) [PPW_KFIBEZ1_8] |
KN2_K02 [5/5] |
Jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej w zakresie kultury fizycznej i bezpieczeństwa (E.9.K1.) [PPW_KFIBEZ1_9] |
KN2_K03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_KFIZBEZ1_fns_1] | 10 |
Wykład monograficzny [a02] Opis [a03] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PPW_KFIBEZ1_1 |
ćwiczenia [PPW_KFIZBEZ1_fns_2] | 10 |
Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] Symulacja [e07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PPW_KFIBEZ1_10 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |