Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1)
Kod modułu: PPW_MET_EDPLAS1
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem przygotowanie studentów do działalności artystycznej i pedagogicznej poprzez: dostarczenie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu edukacji artystycznej pozwalające na prawidłową interpretację merytoryczną podstawowych haseł programu wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego realizowanego w klasach I-III w zakresie edukacji plastycznej (opanowanie dydaktycznych i psychologicznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w zakresie edukacji artystycznej oraz nabycie umiejętności planowania, organizacji i wykorzystania warunków pracy przez nauczyciela-wychowawcę). Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Podstawy edukacji plastycznej dziecka [PPW_POD_EDPLAST]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktycznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w młodszym wieku szkolnym i dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie edukacji plastycznej; zna etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia oraz sposoby rozwijania twórczej aktywności plastycznej (E.6.W1; E.6.W2) [PPW_MET_EDPLAS1_1]
KN2_W02 [4/5] KN2_W12 [4/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w celu aktywizowania dzieci lub uczniów do estetyzacji własnego środowiska (E.6.K3) [PPW_MET_EDPLAS1_10]
KN2_K02 [4/5] KN2_K07 [4/5]
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w procesie edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III ; zna zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej (E.6.W3) [PPW_MET_EDPLAS1_2]
KN2_W10 [4/5]
Posiada wiedzę na temat metod i technik diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze (E.6.W4) [PPW_MET_EDPLAS1_3]
KN2_W14 [4/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki kształcenia plastycznego w celu diagnozowania analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych (E.6.K3) [PPW_MET_EDPLAS1_4]
KN2_U03 [4/5]
Potrafi dokonać diagnozy poziomu zdolności plastycznych dziecka lub ucznia (E.6.U4) [PPW_MET_EDPLAS1_5]
KN2_U02 [4/5]
Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji plastycznej ukierunkowanych na stymulację twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych oraz zainteresowanie dziecka lub ucznia dziełem plastycznym (E.6.U1; E.6.U3) [PPW_MET_EDPLAS1_6]
KN2_U04 [4/5] KN2_U06 [4/5]
Potrafi planować i organizować sytuacje dydaktyczno-wychowawcze w zakresie edukacji plastycznej na poziomie wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego realizowanego w klasach I-III; projektować i wdraża działania animacyjne służące aktywnemu i twórczemu uczestnictwu w życiu kulturalnym w tym projektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych(E.6.U2) [PPW_MET_EDPLAS1_7]
KN2_U07 [4/5] KN2_U10 [4/5]
Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych; jest gotów do działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych (E.6.K1) [PPW_MET_EDPLAS1_8]
KN2_K02 [4/5] KN2_K07 [4/5]
Jest gotów do inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami (E.6.K2) [PPW_MET_EDPLAS1_9]
KN2_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_MET_EDPLAS1_fns1] 10 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PPW_MET_EDPLAS1_1 PPW_MET_EDPLAS1_2 PPW_MET_EDPLAS1_3
ćwiczenia [PPW_MET_EDPLAS1_fns2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie PPW_MET_EDPLAS1_10 PPW_MET_EDPLAS1_4 PPW_MET_EDPLAS1_5 PPW_MET_EDPLAS1_6 PPW_MET_EDPLAS1_7 PPW_MET_EDPLAS1_8 PPW_MET_EDPLAS1_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)