Podstawy kształcenia kultury fizycznej
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy kształcenia kultury fizycznej |
---|---|
Kod modułu: | PPW_POD_KF |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przygotowuje studentów do zapoznania z podstawowymi wiadomościami w zakresie nauczania przedmiotu kultura fizyczna w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Nakreśla biologiczne i kulturowe uwarunkowania aktywności ruchowej. Zwraca uwagę na wiedzę dziecka jako warunek dbania o sprawność i potrzeby zdrowotne. Przedstawia wskazania do pracy z dziećmi ze względu na potrzeby, a także zaburzenia i dysfunkcje. Zapoznaje z zasadami kształcenia i wychowania w zajęciach ruchowych małego dziecka. Określa cele i funkcje przedmiotu. Wprowadza zasady gry, opis pozycji gimnastycznych, zasady prowadzenie zbiórek itp. Określa jednostkę metodyczną w przedszkolu oraz lekcje w szkole jako podstawową formę organizacyjną, a także podkreśla znaczenie zajęć pozalekcyjnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę w zakresie biomedycznych podstaw rozwoju dziecka. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, wie o zabawie jako potrzebie życiowej dziecka, ma świadomość aspektów wychowawczych, kształcących, poznawczych i zdrowotnych realizowanych w kulturze fizycznej (B.9.W1.). [PPW_POD_KF_1] |
KN2_W02 [4/5] |
Posiada wiadomości z zakresu metod pracy w obszarze kultury fizycznej dzieci o różnym stopniu sprawności motorycznej oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście obowiązujących rozporządzeń i programów (B.9.W2, B.9.W3.). [PPW_POD_KF_2] |
KN2_W06 [5/5] |
Ma świadomość i odpowiedzialność ze względu na bezpieczeństwo i higienę podczas aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego i w kl. I-III i potrafi skuteczne reagować na zagrożenia podczas aktywności dzieci (B.9.W3.). [PPW_POD_KF_3] |
KN2_W09 [5/5] |
Potrafi łączyć teorię z praktyką, wykazuje się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych. Zna etapy rozwoju dziecka i ma świadomość jego potrzeb (B.9.U1.). [PPW_POD_KF_4] |
KN2_U02 [4/5] |
Potrafi samodzielnie dobrać metody pracy, formy i środki dydaktyczne podczas pracy z dziećmi w różnych warunkach - sala gimnastyczna, środowisko naturalne, pory roku (B.9.U1.). [PPW_POD_KF_5] |
KN2_U04 [4/5] |
Posiada umiejętności motywowania dzieci, jednocześnie wspierając ich samodzielność i kreatywność (B.9.U2). [PPW_POD_KF_6] |
KN2_U10 [5/5] |
Ma świadomość poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu kultury fizycznej, jej celów i zadań (B.9.U2). [PPW_POD_KF_7] |
KN2_U03 [4/5] |
Jest przygotowany poprzez podstawowe wiadomości teoretyczne i świadomość potrzeby ruchu dziecka do praktycznego działania (B.9.U3.). [PPW_POD_KF_8] |
KN2_U14 [5/5] |
Posiada umiejętności w zakresie komunikowania się z dziećmi (B.9.U2). [PPW_POD_KF_9] |
KN2_K05 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PPW_POD_KF_fns_1] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PPW_POD_KF_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |