Metodyka wychowania przedszkolnego (sem. 1) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka wychowania przedszkolnego (sem. 1)
Kod modułu: PPW_MET_WP1
Kod programu: W3-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego, alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu oraz metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane w własnym rozwojem zawodowym. W ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studenta zostaną osiągnięte efekty pedagogiczne oraz nauczycielskie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (D.W1.) [PPW_MET_WP_1]
KN2_W02 [3/5]
Jest gotowy do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej (D.K1.) [PPW_MET_WP_10]
KN2_K04 [5/5]
Projektuje działania zmierzające do rozwoju placówki przedszkolnej oraz stymulowania poprawy jakości pracy tej instytucji (D.K2.) [PPW_MET_WP_11]
KN2_K08 [4/5]
Zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego (D.W1.) [PPW_MET_WP_2]
KN2_W05 [5/5]
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym (D.W2.) [PPW_MET_WP_3]
KN2_W10 [5/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanych wpływem czynników środowiskowych i sposobów dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych (D.W2.) [PPW_MET_WP_4]
KN2_W13 [4/5]
Posiada umiejętność rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne, a także planuje, realizuje i ocenia spersonalizowane programy kształcenia i wychowania przedszkolnego (D.U1, D.U3.) [PPW_MET_WP_5]
KN2_U02 [4/5]
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania przedszkolnego (D.U2.) [PPW_MET_WP_6]
KN2_U04 [4/5]
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_7]
KN2_U08 [4/5]
Potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci w wieku przedszkolnym do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_8]
KN2_U10 [5/5]
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci w wieku przedszkolnym w ich pracy nad własnym rozwojem (D.U3.) [PPW_MET_WP_9]
KN2_U11 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_MET_WP1_fns_1] 10 Wykład monograficzny [a02] 
Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PPW_MET_WP_10 PPW_MET_WP_11 PPW_MET_WP_3 PPW_MET_WP_6
ćwiczenia [PPW_MET_WP1_fns_2] 20 Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PPW_MET_WP_1 PPW_MET_WP_2 PPW_MET_WP_3 PPW_MET_WP_4 PPW_MET_WP_5 PPW_MET_WP_6 PPW_MET_WP_7 PPW_MET_WP_8 PPW_MET_WP_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)