Podstawy edukacji muzycznej dziecka
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy edukacji muzycznej dziecka |
---|---|
Kod modułu: | PPW_POD_EDMUZ |
Kod programu: | W3-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł podstawy edukacji muzycznej dziecka obejmuje merytoryczną wiedzę i umiejętności przygotowujących nauczyciela do realizacji celów i treści tej edukacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej, aby student nabył podstawy umożliwiające mu dalszy rozwój w ramach metodyki edukacji muzycznej. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studenta. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw edukacji muzycznej dziecka, w tym zna terminologię związana z edukacją muzyczną dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jej zastosowanie oraz posiada wiedzę dotyczącą zapisu podstawy programowej z tego zakresu (B.2.W1.). [PPW_POD_EDMUZ_1] |
KN2_W02 [5/5] |
Zna i rozumie źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia, zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania muzyki i jej form aktywności przez dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów wczesnoszkolnych oraz stosowne media dydaktyczne (B.7.W2.). [PPW_POD_EDMUZ_2] |
KN2_W10 [5/5] |
Zna i rozumie cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; odmiany, faktury utworów muzycznych ze względu na sposób wykonywania muzyki (solo, muzyka kameralna, symfoniczna, chóralna, wokalno-instrumentalna), podstawowe zagadnienia z zakresu form muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej. Zna i rozumie podstawowy repertuar muzyczny w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (B.7.W3.) (B.7.W4.). [PPW_POD_EDMUZ_3] |
KN2_W10 [5/5] |
Zna i rozumie wybrane teorie dotyczące wychowania muzycznego, uczenia się i nauczania muzyki w przedszkolu i klasach I-III oraz współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie (B.7.W5.). [PPW_POD_EDMUZ_4] |
KN2_W05 [4/5] |
Potrafi zaprojektować przekaz muzyczny dostosowany do okoliczności (B.7.U1.). [PPW_POD_EDMUZ_5] |
KN2_U01 [4/5] |
Potrafi wykonywać proste melodie na wybranym instrumencie i/lub głosem (B.7.U2.). [PPW_POD_EDMUZ_6] |
KN2_U03 [4/5] |
Jest gotów do przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych (B.7.K1.). [PPW_POD_EDMUZ_7] |
KN2_U10 [5/5] |
Jest gotów do inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej lub wspólnej aktywności muzycznej (B.7.K2.). [PPW_POD_EDMUZ_8] |
KN2_K03 [3/5] |
Jest gotów do krzewienia idei wspólnego wykonawstwa muzycznego jako działania kulturotwórczego i chroniącego dziedzictwo narodowe (B.7.K3.). [PPW_POD_EDMUZ_9] |
KN2_K03 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PPW_POD_EDMUZ_fns_1] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] |
zaliczenie |
PPW_POD_EDMUZ_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |